Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Perfect staaltje profileren vanuit karakter

Kroatië stond al een tijdje hoog op mijn verlanglijstje. Een prachtig land waar voor mij alles wat ik leuk vind bij elkaar komt:   indrukwekkende natuur, authentieke plaatsjes, historische cultuur, gezellige boulevards, leuke boetiekjes, waardevolle bezienswaardigheden, kleinschalige locaties, mooi weer, lekker eten… Voor mij alle ingrediënten voor een geslaagde vakantie. Gelukkig kon mijn lief zich daar ook in vinden, dus ik kreeg de vrije hand om rond te kijken wat een leuke vakantiebestemming in Kroatië zou kunnen zijn.

Die zoektocht bracht me bij Puur Kroatië, een reisbureau, gespecialiseerd in kleinschalige en authentieke vakantiebestemmingen in Kroatië. Ik bekeek hun website en kreeg daar gelijk een goed gevoel bij. Ik ging ze volgen op social media en werd steeds enthousiaster. En toen ik uiteindelijk contact zocht om samen met hen te kijken wat voor ons mooie bestemmingen zouden kunnen zijn, was ik verkocht. Het is ongetwijfeld een stukje beroepsdeformatie, maar wat een perfect staaltje profileren vanuit karakter heb ik bij deze reisorganisatie gezien. Daar word ik erg blij van! Ik deel graag mijn vakantieverhaal aan de hand van mijn stappenplan voor onderscheidend profileren vanuit karakter. Misschien word jij dan wel net zo enthousiast en krijgen ze het deze zomer erg druk in Kroatië 😉.

Sonja in Zadar in Kroatië

Het unieke karakter van Puur Kroatië

In mijn Positioneringstraject (stap 1 in het traject van Reflectit) besteed ik aandacht aan die unieke blauwdruk van je bedrijf:

  • Karakter: Kies jouw unieke karakter.
  • Marketing: Kies voor een heldere focus.
  • Symboliek: Kies voor een eigen gezicht.
  • Communicatie: Kies voor een duidelijk verhaal.
  • Gedrag: Kies voor de juiste kwaliteiten.

Puur Kroatië heeft haar unieke karakter goed in beeld. Met een passie voor Kroatië heeft eigenaresse Wendy veel kennis van en ervaring opgedaan in dit prachtige land. Zij zet haar passie voor Kroatië en haar goede contacten met lokale eigenaren van kleinschalige en authentieke locaties in om voor haar klanten een onvergetelijke Kroatië-beleving te creëren, samen met haar enthousiaste team.

Een communicatiepuzzel die klopt

In mijn Professionaliseringstraject (stap 2 in het traject van Reflectit) wordt vanuit die unieke blauwdruk en dat passende aanbod een professionele vertaalslag gemaakt naar alle communicatie:

  • Huisstijl: Een passende huisstijl die jouw bedrijf een herkenbaar eigen gezicht geeft.
  • Beeldmateriaal: Professioneel beeldmateriaal dat de uitstraling van je bedrijf versterkt.
  • Website: Een heldere website met doelgroepgerichte teksten en de juiste call to actions.
  • Social media: Ingerichte socialmediakanalen om je wensklanten ook online te bereiken.
  • Sterk team: Een sterk team met de juiste kwaliteiten om je heen die zorgen voor groei.

Puur Kroatië heeft haar communicatiepuzzel op een professionele manier ingevuld met een passende huisstijl, prachtig beeldmateriaal van Kroatië, een duidelijke website die de sfeer van Kroatië en het kleinschalige en authentieke karakter van de locaties goed weergeeft. Ook zijn de socialmediakanalen goed ingericht om ook online Kroatië-fans te bereiken. Het enthousiaste team van Wendy wordt in de communicatie Team Geluk genoemd… geweldig gevonden en passend bij het unieke karakter van Puur Kroatië.

Profileren vanuit karakter

In mijn Profileringstraject (stap 3 in het traject van Reflectit) maak je een praktisch profileringsplan en ontwikkelen we jouw profileringtoolkit:

  • Profileringsplan: Wat zijn je doelen, welke profileringtools ga je daarvoor inzetten en welke acties zijn nodig om die doelen te bereiken?
  • Profileringtoolkit: Welke profileringtools heb jij nodig om jezelf zichtbaar te maken bij jouw wensklanten? Denk bijvoorbeeld aan een blogfunctie op je website, een template voor je nieuwsbrief en een contentkalender voor social media.

Puur Kroatië maakt optimaal gebruik van social media om online fans te inspireren met mooie plaatjes en verhalen van het team van Kroatië, maar ook van klanten zelf. Voor een organisatie als Puur Kroatië gaat het puur om beleving en daar wordt sterk op ingezet.

Oprechte persoonlijke aandacht is een kostbaar cadeau

In het hele proces van uitzoeken van geschikte bestemmingen en leuke locaties, heb ik steeds heel leuk en persoonlijk mailcontact gehad met het Team Geluk. Er is geluisterd naar mijn wensen en budget en daar zijn passende suggesties voor gedaan. Hele fotoalbums kreeg ik toegestuurd om me een goed beeld te vormen van de locaties. En nadat wij onze keuzes hadden gemaakt, werd alles voor ons geregeld. Wij hoefden niets te doen, alleen de rekening te betalen. En als ik die vergelijk met wat ik kwijt zou zijn bij een regulier reisbureau of wanneer ik rechtstreeks zou boeken bij reisaanbieders, is die niks hoger. Maar wij hadden die persoonlijke begeleiding en alles werd geregeld. Heerlijk!

Een week of twee voor onze vakantie kreeg ik een link naar een online omgeving waar al onze reisdocumenten stonden: reisinformatie, vouchers, foto’s, route-informatie, tips over de verschillende regio’s waar wij verbleven, landinformatie en de belangrijkste woorden en zinnen in het Kroatisch… ook best handig ;-p. Ik kon alles downloaden, zodat we alle informatie mee konden nemen op reis. Super geregeld! Vlak voor onze vakantie kreeg ik nog een leuk cadeau per post: een handig magazine over Kroatië en een handgemaakt mapje voor onze reispapieren. Een cadeautje waarmee Wendy een  lokaal initiatief steunt en op die manier haar maatschappelijke steentje bijdraagt. En natuurlijk een leuk kaartje om ons een fijne vakantie te wensen. Aan alles was gedacht!

Bij terugkomst lag er ook weer een kaartje op ons te wachten en weer een mailtje met een persoonlijke noot en zelfs een excuus voor het slechte weer. Natuurlijk kunnen zij hier niks aan doen, maar het is een kleine moeite om daar toch even aandacht voor te hebben. Ik realiseer me dat Puur Kroatië heel blij gaat zijn met mijn verhaal 😊. Maar dat bewijst maar weer eens dat je fans creëert als je je profileert vanuit je unieke karakter. Practice what you preach zoals mijn klanten dat bij mij noemen. Als je dat goed doet, trek je jouw wensklanten aan, zodat je vol passie kunt doen waar je blij van wordt!

Ontdek de communicatiegeheimen waardoor jij de klanten krijgt die je verdient

Wil jij – net als Puur Kroatië – ook meer wensklanten aantrekken, maar worstel je met communicatie-uitdagingen voor jouw bedrijf? Dan nodig ik je graag uit voor mijn introductieworkshop, waarbij je 5 communicatiegeheimen ontdekt waardoor jouw bedrijf zichtbaar wordt en jij eindelijk de klanten krijgt die je verdient.

Een paar reacties van enthousiaste deelnemers:

“De introductieworkshop is een absolute aanrader voor iedereen die inzicht wil krijgen in zijn bedrijf. Waar je normaal in je bedrijf werkzaam bent, ga je tijdens deze workshop even van een afstandje kijken. Aan de hand van het zeer goed doordachte stappenplan en Sonja’s talent, ontdek je wat er beter en anders kan. Dit resulteert in nieuwe inzichten, maar ook inspiratie en een dosis nieuwe energie om aan de slag te gaan met je bedrijf.” 
Manouk Voermans | Asome

“Ik heb al 16 jaar een eigen bedrijf, maar merk dat ik een pas op de plaats moet maken en even opnieuw kijken waar we voor staan met ons bedrijf. Ik heb de introductieworkshop van Reflectit gevolgd. Een verhelderende workshop waar Sonja precies de vinger op de zere plek wist te leggen. Ik weet wat mij te doen staat de komende periode en Sonja gaat ons daarbij helpen! Ik ga met mijn team de komende periode aan de slag met Sonja om bhosted.nl een duidelijk gezicht naar buiten te geven.” 
Marc van der Geijn | bhosted.nl

Sonja Schaap | Reflectit

De eerstvolgende introductieworkshop vindt plaats op donderdag 11 juli van 09.30 tot 12.30 uur bij Laan22 in Roosendaal. Rond 12.30 uur ga jij met een heleboel tips en concrete handvatten naar huis, klaar om enthousiast aan de slag te gaan met die belangrijke communicatiepuzzel van jouw bedrijf!

Ben jij erbij?

Laat een reactie achter