Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Ben jij als succesvolle ondernemer bang voor copycats?

De laatste tijd zie ik ze steeds vaker voorbij komen: copycats. Tja, wat vind ik daarvan… Laten we allereerst duidelijkheid scheppen over het woord ‘copycat’. In mijn ogen is dat iemand die een ander nadoet qua werkwijze of gedrag of door het kopiëren van een product of dienst. Waarom doet iemand dit, zou je denken? Ik heb daar gemengde gevoelens over die ik graag met je deel.

5 redenen voor kopieergedrag

  1. Geen eigen visie
  2. Onzekerheid
  3. Ongezonde jaloezie
  4. Gebrek aan creativiteit
  5. Te weinig kaas gegeten van het ondernemerschap

Geen eigen visie

Als je als ondernemer een eigen visie hebt, hoef je een ander niet te kopiëren. Dat je graag van andere ondernemers wilt leren, is prima natuurlijk. Dat doe ik ook. Maar vervolgens is het zaak hier uit te halen wat past bij jou en bij jouw klanten en er jouw sausje overheen te gooien. Een ander zijn of haar succes is niet per definitie ook jouw succes. Jullie zijn namelijk twee verschillende ondernemers met waarschijnlijk ook nog andere klanten. Je kunt die succesformule dan nooit 1-op-1 kopiëren.

Onzekerheid

Als je je continu druk maakt om wat een ander doet, zegt dat vooral iets over jou. Je bent ondernemer en je staat ergens voor (hoop ik). Als je je onzeker voelt over bepaalde zaken die belangrijk zijn voor jouw bedrijf – of dat nu persoonlijk of zakelijk is – zorg dan dat je hier hulp bij krijgt. Ga een training volgen of kies voor een businesscoach die je hierbij kan helpen. Blijf niet steeds vergelijken met wat anderen doen. Focus je op wat jij belangrijk vindt, waar jij goed in bent en waarin jij het verschil in kunt maken voor jouw klanten.

Ongezonde jaloezie

Een hele nare emotie die zeker niet in mijn woordenboek staat. Helaas zie ik het nog te vaak gebeuren, ook in ondernemersland. Waarom zou je een ander geen succes gunnen? Wat heeft dat te maken met jouw succes of geluk? Er is maar 1 persoon verantwoordelijk voor jouw succes en geluk en dat ben je zelf. Een negatieve emotie als jaloezie levert je dus niks op, in geen enkele situatie. Stop er dus mee en neem verantwoordelijkheid voor je eigen succes en geluk.

Gebrek aan creativiteit

De ene ondernemer barst van de creativiteit en verzint overal een oplossing voor… de ander heeft hier duidelijk meer moeite mee. “Beter goed gejat dan slecht verzonnen” is een veelgehoorde slogan en op zich heb ik daar ook geen moeite mee, mits je maar een vertaling maakt naar jouw eigen situatie en wat bij jou en jouw klanten past. En daar gaat het vaak mis en dan klopt het verhaal dus niet meer. Het is niet echt, omdat het verhaal niet vanuit het hart komt. En dat voelen mensen. Een gemiste kans.

Een praktijkvoorbeeld van klant Marian Filarski van Academie Filarski:

“Ik startte in januari een groep van het kunsttraject van 9 maanden. In februari kreeg ik een mail van iemand die totaal in nood zat, het niet meer wist, helemaal geblokkeerd was. Mijn hart sprong open, ik kon toch niemand laten zitten die zo om hulp verlegen zat? Ik werkte haar bij via de mail met mijn opdrachten van januari en februari. In maart kwam ze bij de groep. 

Ze kon prachtig schilderen. Maar er was iets: ze had een soort schild om haar heen, waar ik in elk geval niet doorheen kwam. Later zeiden mijn andere deelnemers dat ze dat ook hadden gevoeld, en dat deze persoon niet echt was. Ze deed nog mee aan een meerdaagse masterclass. En deed dat fantastisch.

In juli kreeg ik een mail dat ze niet meer mee wilde doen. Na onze vakantie tikte ik haar naam in en tot mijn stomme verbazing had ze hetzelfde programma op haar website staan, vrijwel overgenomen, taalkundig, mijn woorden. Mijn ervaring zegt mij, dat je als je geblokkeerd bent, niet in 1 maand een website kunt bouwen. Deze dame was echt naar mij toegekomen om te zien wat de opdrachten waren en hoe mijn methode werkte.

Ik ben woedend geweest, heb het in een paar groepen geschreven. Veel mensen schreven: je bent zo goed bezig dat je copycats hebt. Wees daar trots op. Ik heb deze vrouw nooit benaderd. Ik had geen zin om mijn energie daarin te steken.

Mijn motto is: iedereen kan mij nadoen, natuurlijk, maar mijn creatieve brein, die kan never nooit gekopieerd worden, ook mijn intuïtie niet.”

Te weinig kaas gegeten van het ondernemerschap

Je kunt nog zo goed zijn in je vak, als je geen kaas gegeten hebt van het ondernemerschap kom je jezelf echt tegen. Sommige dingen kun je delegeren, maar hoe jij je bedrijf moet runnen, is iets wat je niet kunt delegeren. Het is jouw bedrijf. Te vaak zie ik ondernemers heel erg naar andere succesvolle ondernemers kijken en alles nadoen. ‘Goeroeslaafjes’ noem ik dat weleens. Zo jammer en in mijn ogen een gemiste kans. Als je merkt dat jij tekort schiet op dit vlak, ga je het leren. Zo simpel is het. 

Copycats zijn een compliment

Ook ik heb te maken met kopieergedrag. Communicatieparter… unieke blauwdruk… dè succesfactor… kapstok creëren voor je communicatie… Ik zie dat maar als een compliment. Blijkbaar ben ik de moeite waard om te kopiëren 😉. Je kunt woorden en een aanpak kopiëren, maar mijn toegevoegde waarde is uniek en kan nooit gekopieerd worden. Dus zeg nu zelf: ga je dan voor het origineel of voor een kopie?

Profileren vanuit karakter

Ik geloof in communicatie als belangrijkste succesfactor voor jouw bedrijf en voor jou als ondernemer. Bepaal dus vanuit jouw unieke karakter de toegevoegde waarde voor je wensklanten. Vertaal dit op een professionele manier naar alle communicatie, zodat je zichtbaar wordt en jouw bedrijf onderscheidend en succesvol kunt profileren. Profileren vanuit karakter noem ik dat. Daarmee trek je meer wensklanten aan, wat uiteindelijk zorgt voor succes in alle opzichten. Je doet waar je goed in bent en blij van wordt en je helpt jouw wensklanten met hun probleem of behoefte naar een volgend level in hun bedrijf. Daar ben je uiteindelijk ondernemer voor geworden toch? En in mijn beleving heb je helemaal geen andere ondernemers nodig om dat te bedenken, alleen jouw unieke zelf.

Communicatie als succesfactor voor jouw bedrijf

Wil je leren hoe jij communicatie op een goede manier in kunt zetten voor jouw bedrijf? En hoe jij structuur aanbrengt in je communicatie om meer wensklanten aan te trekken?

Dan nodig ik je graag uit voor mijn introductieworkshop. Een inspirerende en interactieve workshop waar je concrete handvatten krijgt om mee aan de slag te gaan in jouw bedrijf. En waar je ook nog kans maakt om mijn boek te winnen!

Ga wat vaker werken AAN je bedrijf, lijkt me een waardevol voornemen voor 2019.

Laat een reactie achter