Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Vertel jij als ondernemer een duidelijk verhaal?

Als ondernemer ben je enthousiast over je product of dienst. Iedereen moet het weten en jij kunt natuurlijk ook iedereen helpen. Helaas, zo werkt het niet. Niemand zit te wachten op jouw product of dienst. Dat klinkt niet leuk, maar je klant wil een oplossing voor een probleem of een invulling van een behoefte. Niet meer en niet minder. En dat betekent vooral goed luisteren naar je klant.

Als je geen duidelijk verhaal hebt, bereik je je doelgroep niet.
Veel ondernemers worstelen met hun communicatie. Hoe leg je nu op een goede manier uit wat je doet, voor wie je graag werkt en hoe jij voor jouw klanten het verschil maakt? Als je niet weet wat het probleem of de behoefte van jouw klanten is, sluit jouw verhaal niet aan bij hun belevingswereld en zet het zeker niet aan tot actie.

Uitgangspunten voor duidelijke communicatie vanuit jouw bedrijf zijn het probleem van je klant, jouw oplossing en je boodschap. In deze blog ga ik daar graag wat dieper op in.

Welk probleem los jij op voor je klant?

Wat is het probleem van jouw klant waarvoor jij een oplossing hebt? Wat heeft jouw klant nodig? Pas als je daar met jouw product of dienst op inspeelt en die pijn of behoefte kunt aanraken in je communicatie, landt je boodschap en komt je wensklant in actie. Dat is waar het uiteindelijk om gaat in je communicatie.

Waar ligt jouw klant ’s nachts wakker van?
Om goed te communiceren, moet je dus eerst weten welk probleem ‘top of mind’ is bij jouw klant. Het antwoord is vaak simpeler dan je denkt. Vraag het gewoon: Waar loop je tegen aan? Waarom heb je daar last van? Wat heb je nodig?

Haak aan bij die pijn
Vaak vinden ondernemers het lastig om de pijn te noemen in hun communicatie. Doe het tóch! Je klant heeft last van een probleem en voelt die pijn al. Hij wil graag een oplossing. Hoe fantastisch is het als jij hem daarbij kunt helpen! Gebruik die pijnpunten dus juist in je communicatie, zodat de klant zich daarin herkent en kiest voor jouw oplossing.

Wat is jouw oplossing?

Ik zie regelmatig ondernemers zonder systeem voor hun bedrijf. Ze werken met losse producten en diensten en geven de klant wat hij vraagt. Dat lijkt misschien handig en flexibel, maar dat is het zeker niet. Je laat eigenlijk de klant leidend zijn in wat hij nodig heeft, maar jíj weet juist waar jouw klant baat bij heeft. Geef de klant dus niet wat hij vraagt, maar wat hij nodig heeft.

Zorg voor een werkbaar systeem
Hoe zou het zijn als je een systeem hebt voor je bedrijf waarbij je de klant gelijk een aanbod kunt doen? Het maakt je klant namelijk niet uit wat jouw product of dienst is, hij wil een oplossing voor zijn probleem of een invulling van zijn behoefte. En die oplossing heb jij. Een systeem zorgt ervoor dat het voor jouw bedrijf gaat werken, omdat je niet iedere keer opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.

Denk ook altijd aan een vervolgaanbod. Ik zie vaak dat ondernemers een klant helpen en hem vervolgens ‘loslaten’. Dat is niet slim. Als het probleem opgelost is, ontstaat weer een nieuw probleem of een andere behoefte. Daar kun je dan weer op inspelen, soms meteen nadat het eerste probleem is opgelost, maar het kan ook later zijn. Denk daar van tevoren al over na. Houd dus een vinger aan de pols, zodat je in beeld blijft en kunt inspelen op de behoefte van de klant als de vraag komt. Vanzelfsprekend is dit iets wat groeit en wat je regelmatig aanpast in je bedrijf. Maar je systeem moet hier wel op ingericht zijn.

Verkondig een duidelijke boodschap

Als je weet wat het probleem van je klant is, moet je hem dat ook vertellen: laat hem weten dat jij de oplossing hebt of zijn behoefte kunt vervullen.

Spreek de taal van je doelgroep
Bij alle communicatie die je inzet om je doelgroep te bereiken, is je taalgebruik essentieel. Regelmatig zie ik vaktaal voorbijkomen. Voor jou zijn die termen en uitleg gesneden koek, maar voor jouw klant niet. Dat bevordert de duidelijkheid van je boodschap niet. Verplaats je in je doelgroep en raak die pijn of behoefte van jouw wensklant aan, zodat hij zich aangesproken voelt en geïnteresseerd raakt in jouw verhaal.

Ook zie ik vaak teksten die geschreven zijn vanuit het bedrijf, in de trant van: wij doen dit, wij kunnen dat, wij bieden dit, enzovoort. Maar dat wil je klant helemaal niet lezen. Hij wil een oplossing en pas als jij die kunt bieden, ontstaat interesse. Je moet zijn pijn of behoefte benoemen, zodat hij zich herkent in je verhaal. En natuurlijk geef je uiteindelijk aan wat je te bieden hebt. Maar pas als zijn interesse is gewekt, je verteld hebt waarom juist jíj hem kunt helpen en hoe jíj voor hem het verschil gaat maken.

Maak een krachtige pitch
Niet alleen de teksten in je communicatie-uitingen moeten krachtig zijn, maar ook je pitch. Een pitch is een monoloog van 1 à 2 minuten waarin je jouw boodschap verkondigt. Zeker als je vaak netwerkt, heb je een krachtig verhaal nodig dat blijft hangen. Hierdoor kunnen jouw netwerkcollega’s je verhaal onthouden, doorvertellen én een goede ambassadeur voor je zijn. Het werkt hierbij goed om metaforen te gebruiken. Door een beeld te noemen, maak je het visueel voor je toehoorders en kunnen ze zich makkelijker verplaatsen in de belevingswereld van je klant.

Structuur in je communicatie zorgt voor een duidelijk verhaal

Als je het probleem van de klant, de oplossing en jouw boodschap goed in beeld hebt en doorvoert in je communicatie, gaan mensen aanhaken bij je verhaal. Dan werkt communicatie als dé succesfactor ook voor jouw bedrijf!

Wil jij ook een duidelijk verhaal voor jouw bedrijf? Kom dan naar mijn introductieworkshop op vrijdagochtend 11 januari, waar ik je vertel waarom communicatie zo’n belangrijke succesfactor is voor jouw bedrijf en hoe structuur in je communicatie zorgt voor meer wensklanten. Dat klinkt goed toch?

Graag tot dan!

Laat een reactie achter