Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Hoe zorg je ervoor dat jouw presentatie indruk maakt?

Een presentatie geven is een van de krachtigste profileringstools. Maar dat is niet voor iedereen even gemakkelijk. Hoe geef je een krachtige presentatie, hoe houd je die knikkende knieën in bedwang, waar kun je presentaties geven en hoe krijg je voldoende publiek? Geef je geen presentaties voor groepen, dan nog presenteer je je: tijdens het netwerken of in een gesprek met je klant of samenwerkingspartner. Door een goede pitch in verschillende varianten kun je jezelf op een goede manier presenteren.

Presentaties geven als krachtige profileringstool

presentatieVeel ondernemers durven geen presentaties te geven, omdat ze bang zijn dat ze vragen krijgen die ze niet kunnen beantwoorden. Of dat ze niet uit hun woorden komen of even hun tekst niet meer weten. Wat je je vaak niet realiseert, is dat de mensen die naar jouw presentatie luisteren helemaal niet weten wat jij wilt vertellen, dus zij missen geen tekst. En als je even de draad kwijt bent, vindt het publiek dat vaak helemaal niet erg. Je toehoorders vinden het al knap dat jij jouw verhaal doet voor de groep en haken vaak juist aan op zulke kwetsbare momenten. Dat is heel menselijk en maakt jouw presentatie ook echt en geloofwaardig. Niemand zit te wachten op een uit-het-hoofd-geleerd-verhaal zonder enige interactie met de zaal. Je wilt dat je publiek bij je aanhaakt en aan je lippen hangt. Dat je verhaal herkenbaar is, je boodschap landt en dat je iets bereikt met je verhaal.

Hoe bouw je een presentatie op?

Een goede presentatie begint met een duidelijke opbouw van je verhaal. Tja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik je denken. Ik deel graag de opbouw die ik zelf altijd gebruik met je:

AANHAKER:
Trek de aandacht van je publiek

Dit doe je door een vraag te stellen: ‘Wie van jullie (…)?’ Dit is dan een vraag waarop het antwoord bijna altijd ‘Ja’ is. Doe zelf je hand omhoog, zodat het publiek dat ook doet. Je hebt dan gelijk de aandacht.
Of je vraagt de aandacht met cijfers: ‘Wisten jullie dat 25% van de ondernemers (…)?’ Dit zijn vaak schrikbarende cijfers, waarmee je gelijk een punt maakt en een bruggetje legt naar jouw boodschap. Met een aanhaker trek je de aandacht van je publiek, zodat je goed kunt starten met je verhaal.

EIGEN VERHAAL:
Wees geloofwaardig

Vaak heb je als ondernemer de nodige ervaring opgedaan door vallen en opstaan, leren, ontwikkelen en expertise opbouwen. Vertel jouw verhaal, wat je geleerd hebt en hoe je dat gebruikt om je klanten te helpen. Dit komt je geloofwaardigheid ten goede, omdat je uit ervaring weet waarover je het hebt.

DOEL:
Wat gaat jouw publiek leren?

Natuurlijk wil jij graag je kennis en ervaringen delen, maar je toehoorders willen ook weten wat zij gaan leren van jouw verhaal. ‘What’s in it for me?’ Vertel hun dus puntsgewijs de onderwerpen van je presentatie en wat zij gaan leren: ‘Na mijn verhaal weet je/kun je (…).’ Dit wekt hun interesse op, want het zijn vaak onderwerpen waar je publiek in de praktijk mee worstelt.

KENNIS DELEN:
Deel jouw expertise

De inhoud van je presentatie gaat over jouw expertise. Maak een logische opbouw en loods jouw publiek puntsgewijs door je verhaal heen. Gebruik stappen of tips om je verhaal op te bouwen: ‘Vijf tips om (…)’, ‘Drie valkuilen die ervoor zorgen dat (…)’, ‘Vijf belangrijke inzichten die je helpen om (…)’, ‘Zeven sleutels tot succes zodat jij (…)’ etc.

VOORBEELDEN:
Praktijkvoorbeelden van jouw klanten

Het is sterk om jouw verhaal te staven met voorbeelden uit de praktijk. Neem een paar van je klanten als voorbeeld, om het effect van de stappen die je uitlegt te laten zien. Hierdoor ziet jouw publiek de vertaling van de theorie naar de praktijk, krijgen mensen een veel betere voorstelling van het effect en raken ze overtuigd van jouw product of dienst. Daarnaast maken voorbeelden een presentatie prettiger om naar te luisteren; zo houd je de aandacht van je publiek makkelijker vast.

CALL TO ACTION:
Sluit af met een uitnodiging

Aan het eind van je presentatie nodig je de toehoorders uit voor een koffiedate, een introductie-workshop of een speciale bijeenkomst. Of je belooft een e-book waarin ze alles nog eens kunnen nalezen (in ruil voor hun e-mailadres). Deze stap is een logisch vervolg op je verhaal.

Waar geef je jouw presentatie?

Als je presentaties wilt inzetten als krachtige profileringstool, zoek dan regelmatig een podium om jouw verhaal te houden. Dat kan bij netwerkclubs zijn, maar ook op plaatsen waar de mensen uit jouw doelgroep bij elkaar komen. Bijvoorbeeld een landelijke ledendag of een kenniskring van functionarissen die past in jouw doelgroep. Er worden ook genoeg events georganiseerd waarvoor sprekers nodig zijn. Vraag het eens aan Google en je zult versteld staan van de mogelijkheden!

Uitnodiging Businessdagen West-Brabant

 

 

 

Natuurlijk zoek ik zelf ook regelmatig een podium om mijn verhaal te vertellen. Dat mag ik op donderdag 29 november doen bij de Businessdagen West-Brabant bij Breepark in Breda. Ik vertel je tijdens mijn presentatie graag waarom communicatie dè succesfactor is voor jouw bedrijf en hoe structuur in je communicatie zorgt voor meer leuke klanten.

Ik nodig je van harte uit voor deze netwerkbeurs, waar je ongetwijfeld interessante ondernemers ontmoet.
Bestel hier gratis toegangskaarten

En natuurlijk zie ik je ook graag bij mijn presentatie van 16.00 tot 17.00 uur. Ik beloof je dat je na mijn presentatie met concrete handvatten en vol inspiratie weer naar huis gaat! Laat je me weten of je bij mijn presentatie bent?

Laat een reactie achter