Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Waarom structuur in je communicatie zorgt voor meer klanten

Houd jij van puzzelen, met je kind of kleinkind, of om zelf even lekker te ontspannen? Je hebt ongetwijfeld weleens gepuzzeld en daar leuke herinneringen aan (of niet natuurlijk ;-). Maar waarmee begin je dan? Ongetwijfeld met de kantjes van de puzzel. Natuurlijk, want dan heb je een kader. Vervolgens vul je de puzzel verder in, zodat de totale puzzel zichtbaar is en je vol trots het eindresultaat kunt laten zien aan anderen. Hoe logisch dit misschien ook klinkt, ik ken een hoop ondernemers die dit simpel lijkende puzzelspelletje niet zo goed begrijpen en er een heel andere volgorde op na houden. In dit blog leg ik je graag uit hoe effectief puzzelen zorgt voor structuur in je communicatie en uiteindelijk voor meer klanten.

Metafoor voor bedrijven

De kantjes van de puzzel zijn de kaders die je als eerste bepaalt als je start met je bedrijf. Je maakt een blauwdruk waarin je al die belangrijke uitgangspunten voor jouw bedrijf helder maakt (positioneren). Dit is de kapstok waar je alle communicatie aan op hangt.

Het middenstuk van de puzzel is de vertaalslag van die blauwdruk naar alle communicatie (professionaliseren) waardoor jouw verhaal klopt in tekst, beeld en gedrag.

Pas als je puzzel af is, kun je laten zien wat het eindresultaat is. Daarmee zet je je bedrijf onderscheidend in de etalage (profileren), zodat jij jouw wensklanten gaat aantrekken.

Structuur in je communicatie is belangrijk

Elke ondernemer is uniek op zijn vakgebied, maar niet iedereen presenteert zijn bedrijf op een succesvolle manier. Vind jij het ook lastig om je bedrijf op een goede manier handen en voeten te geven? Grote kans dat er structuur ontbreekt in jouw communicatie.

Ik geef je graag handvatten hoe je die structuur aan kunt brengen in jouw communicatie, zodat je overzicht krijgt en weet welke stappen jij kunt zetten voor jouw bedrijf om goed zichtbaar te worden bij jouw wensklanten:

STAP 1 – POSITIONEREN: bepaal wie je bent
(bepaal de kaders van de communicatiepuzzel van jouw bedrijf)

  1. Karakter: Kies voor jouw unieke bedrijfskarakter (kernwaarden, visie, missie)
  2. Marketing: Kies voor een heldere focus (doelgroep, marktniche, klantprofiel)
  3. Symboliek: Kies voor een eigen gezicht (bedrijfsnaam, pay-off, uitstraling)
  4. Communicatie: Kies voor een duidelijk verhaal (probleem, oplossing, boodschap)
  5. Gedrag: Kies voor de juiste competenties (competenties, communicatiestijlen, team)

STAP 2 – PROFESSIONALISEREN: laat zien wie je bent
(vul het middenstuk in van de communicatiepuzzel van jouw bedrijf)

  1. Huisstijl: Een uniek eigen gezicht. Je visuele identiteit zorgt voor herkenbaarheid.
  2. Beeldmateriaal: Professioneel beeldmateriaal dat past bij wie je bent, wat je doet en voor wie je het doet.
  3. Website: Een duidelijke website met een goede structuur, doelgroepgerichte en zoekmachinevriendelijke teksten en de juiste acties waarmee je je doelgroep in beweging krijgt.
  4. Social media: Headers in je huisstijl en passende profielteksten, zodat een eenduidig beeld ontstaat voor de buitenwereld.
  5. Sterk team: Gedrag dat past bij het unieke karakter van je bedrijf, zowel voor jezelf als je team, zodat het totale plaatje van tekst, beeld en gedrag klopt.

STAP 3 – PROFILEREN: vertel wie je bent
(laat het eindresultaat van jouw communicatiepuzzel zien en vertel je verhaal)

  1. Netwerken: Kies voor netwerkclubs die bij je passen en creëer ambassadeurs.
  2. Klantenbinding: Zorg voor waardevolle contactmomenten met je klanten.
  3. E-mailmarketing: Bouw een mailinglijst op en laat regelmatig van je horen.
  4. Socialmediamarketing: Zorg voor online zichtbaarheid op relevante kanalen.
  5. Presentaties geven: Deel je kennis en verhoog je expertstatus met je presentatie.
  6. Imagostyling: Verbind de binnenkant met de buitenkant, zodat je gaat stralen.
  7. Bloggen: Deel waardevolle content en zorg voor interactie met je doelgroep.
  8. Zoekmachinemarketing: Ken de basisregels en pas ze toe op jouw teksten.
  9. Videomarketing: Zet video’s in om klanten persoonlijk kennis te laten maken.
  10. Eventmarketing: Organiseer een event voor meer bereik en een hogere conversie.

Communicatie als dé succesfactor

Deze drie stappen (de stappen van Reflectit) zorgen voor die belangrijke structuur in jouw communicatie. Die zorgen ervoor dat je de juiste dingen doet, maar belangrijker nog: in de juiste volgorde. Die zorgen ervoor dat jouw communicatie klopt – in tekst, beeld en gedrag, waardoor jij je met jouw bedrijf onderscheidend kunt profileren en daarmee die wensklanten aan gaat trekken, waarvoor jij zo graag het verschil wilt maken. Hoe klinkt dat?

Misschien heb je nog steeds geen idee waar je moet beginnen. Dan wil ik natuurlijk graag jouw communicatiepartner zijn. Want ook ik ben ooit ergens begonnen en heb nog steeds uitdagingen waar ik iets mee moet binnen mijn bedrijf. Lang leve het ondernemerschap!

Ik nodig je graag uit voor mijn introductieworkshop op vrijdag
14 september van 09.00 tot 12.30 uur bij Laan22 in Roosendaal.

Naast mijn eigen verhaal en de vele lessen die ik inmiddels achter de rug heb na bijna 13 jaar ondernemerschap, vertel ik je graag meer over die belangrijke structuur voor jouw bedrijf. Waarom is die structuur zo belangrijk en hoe pak je dat nu aan? Met cruciale valkuilen, belangrijke inzichten, praktijkvoorbeelden, interactie en natuurlijk ruimte voor jouw vragen. Ik beloof je dat je met waardevolle informatie en concrete handvatten naar huis gaat en vol energie aan de slag wilt met die communicatie-uitdagingen voor jouw bedrijf!

 

Laat een reactie achter