Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Presentaties geven als krachtige profileringtool

Geef jij weleens een presentatie? Over de valkuilen die jij hebt ervaren als ondernemer en wat je daarvan geleerd hebt? Over jouw expertise en wat je andere ondernemers graag wilt leren? Ik geef regelmatig presentaties en ben iedere keer weer dankbaar voor de vele kwartjes die vallen in de zaal en de mooie reacties die ik krijg als ik mijn verhaal heb gehouden. Niet zozeer omdat ik nu zo’n fantastische spreker ben, maar vooral omdat mijn verhaal aankomt en omdat veel ondernemers zich erin herkennen. En daar gaat het uiteindelijk om. Dat je publiek aanhaakt bij jouw verhaal.

Jouw presentatie hoeft niet perfect te zijn

Veel ondernemers durven geen presentaties te geven, omdat ze bang zijn dat ze vragen krijgen die ze niet kunnen beantwoorden. Of dat ze niet uit hun woorden komen, of even hun tekst niet meer weten. Wat je je vaak niet realiseert, is dat de mensen die naar jouw presentatie luisteren helemaal niet weten wat jij wil vertellen, dus die missen niets. En als je even de draad kwijt bent, is dat heel menselijk en vindt je publiek dat vaak helemaal niet erg. Ze vinden het al knap dat jij jouw verhaal doet voor de groep en haken vaak juist aan op zulke kwetsbare momenten. Dat is namelijk heel menselijk en dat maakt jouw presentatie ook persoonlijk en geloofwaardig.

Niemand zit te wachten op een uit het hoofd geleerd verhaal zonder enige interactie met de zaal. Je wilt dat je publiek aanhaakt en eigenlijk aan je lippen hangt (figuurlijk dan :-)). Dat je verhaal herkenbaar is en je boodschap landt. Dat je iets bereikt met je verhaal, zodat er iets gebeurt. Hoe mooi is dat als je met jouw verhaal het verschil kunt maken voor ondernemers!

Maar hoe pak je dat nu aan, zo’n presentatie?

Je verhaal bestaat in mijn beleving uit 5 onderdelen:

1. Aanhaker > trek de aandacht van je publiek
vraagteken
Dit doe je bijvoorbeeld door een vraag te stellen: “Wie van jullie … ?” Dit is dan een vraag waarop het antwoord bijna altijd JA is. Doe je hand omhoog, zodat het publiek dat ook doet. Je hebt dan gelijk de aandacht.
Je kunt ook de aandacht vragen met cijfers: “Wisten jullie dat 25% van de ondernemers …?” Dit zijn vaak schrikbarende cijfers waarmee je gelijk een punt maakt en een bruggetje kunt leggen naar jouw verhaal.
Met een aanhaker trek je de aandacht van je publiek, zodat je goed kunt starten met je verhaal.

2. Eigen verhaal > zorg dat je geloofwaardig bent
Vaak heb je als ondernemer zelf de nodige ervaring achter de rug in de vorm van ondernemerslessen, vallen en opstaan, leren en ontwikkelen en expertise opbouwen. Vertel jouw eigen verhaal, wat je geleerd hebt en hoe je dat nu gebruikt om andere ondernemers te helpen. Dit zorgt ervoor dat je verhaal geloofwaardig is, omdat je uit eigen ervaring weet waar je over praat.

3. Doel > wat gaat jouw publiek leren
Natuurlijk wil jij graag je verhaal delen, maar voor je publiek is het ook belangrijk om te weten wat zij gaan leren van jouw verhaal. What’s in it for me? Vertel ze dus puntsgewijs wat je gaat vertellen en wat zij gaan leren: na mijn verhaal weet je/kun je… Dit zorgt ervoor dat de interesse gewekt is, want dit zijn vaak onderwerpen waar die ondernemers zelf in de praktijk mee worstelen.

4. Kennis delen > deel jouw expertise
Dit gaat vooral over de inhoud van je presentatie, over jouw expertise. Zorg dat je hier een logische opbouw in heb en loods je publiek stapsgewijs door jouw verhaal heen. Gebruik stappen of tips om je verhaal logisch op te bouwen: 5 tips om… 5 valkuilen die ervoor zorgen dat… 10 belangrijke inzichten die je helpen om… 7 sleutels tot succes om… etc.

5. Voorbeelden > praktijkvoorbeelden van jouw klanten
Het is sterk om jouw verhaal te staven met voorbeelden uit de praktijk. Neem een paar van je klanten als voorbeeld om het effect van de stappen die je uitlegt te laten zien. Op dat moment kan je publiek ook de vertaling zien van de inhoud naar de praktijk en hebben ze een veel betere voorstelling van het effect.

Waar kun jij dan een presentatie geven?

Als je presentaties wilt inzetten als krachtige profileringtool is het belangrijk om regelmatig een podium te zoeken om jouw verhaal te houden. Dat kan bij netwerkclubs zijn, maar ook op plaatsen waar jouw doelgroep bij elkaar komt. Een landelijke ledendag bijvoorbeeld, of een kenniskring van functionarissen die passen in jouw doelgroep. Er worden genoeg events georganiseerd waar ze sprekers voor nodig hebben. Vraag het eens aan Google en je zult verstelt staan van de mogelijkheden!

Geef jij binnenkort een presentatie? Ik lees het graag in het commentaarveld hieronder of via social media. Wil je eens spiegelen met mij over het inzetten van presentaties als krachtige profileringtool voor jouw bedrijf? Maak dan een afspraak voor een persoonlijke koffiedate!

Laat een reactie achter