Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Onderneem jij vanuit je visie en missie?

Vaak blijkt dat ondernemers die vastzitten of tegen problemen aanlopen, helemaal geen visie en missie hebben. Dat is best lastig ondernemen, want hoe weet je dan of je op de juiste weg zit? Hoe weet je of de keuzes die jij maakt, leiden tot dat doel waar jij naartoe wilt?

Zonder visie en missie geen succes
Om succesvol te zijn, heb je een visie nodig. Een visie is het beeld dat jij hebt van de toekomst en de rol die jij daarin zit voor jouw bedrijf. Waar liggen jouw kansen? Welke dingen wil je veranderen en hoe ga jij hieraan een bijdrage leveren door het inzetten van jouw expertise? Als je geen visie hebt, weet je ook niet of of de weg die je kiest een bijdrage levert aan waar je naartoe wilt.

Waar wil jij naartoe?
kat alice in wonderland
Tijdens mijn presentaties maak ik bij het onderdeel Visie en Missie vaak even een uitstapje naar het sprookje Alice in Wonderland. Tijdens haar reis is Alice verdwaald. Ze ontmoet onderweg een kat en vraagt: “Kun jij mij vertellen welke kant ik op moet?” De kat antwoordt: “Dat hangt er vanaf waar je naartoe wilt.” Alice vertelt dat ze dat helemaal niet weet. “Dan maakt het ook niet uit welke kant je opgaat.”, antwoordt de kat dan. En zo is het ook met een visie. Als jij niet weet welke kant je op wilt, waar je naartoe wilt met je bedrijf, weet je ook niet of de stappen die je zet en de keuzes die je maakt je verder brengen.

Voorbeelden visie
Begin jaren ’90 was de visie van Bill Gates: “Over enkele jaren heeft elke werknemer een computer op zijn bureau.” Hij werd voor gek verklaard… En we weten allemaal hoe het is afgelopen met meneer Gates ;-).

Stelios, de oprichter van EasyJet, zag kansen in de wereld van de vliegtuigmaatschappijen. Niemand geloofde in concurreren op prijs, maar hij wel. Zijn visie was: “Geen maaltijden en tickets via internet, concurreren op prijs.” Inmiddels zijn vele prijsvechters hem gevolgd en is deze visie wel degelijk succesvol gebleken.

Het hebben van een visie is niet alleen zinvol voor grote bedrijven. Voor klein MKB is dit net zo belangrijk. Een van onze klanten is Peter van der Puyl van No Corners. Hij heeft een duidelijke visie geformuleerd voor No Corners: “Een kleine ondernemer is vaak niet in staat een fulltime ICT’er in dienst te nemen en dus afhankelijk van externe ICT-adviseurs. Het is belangrijk te waken voor de onafhankelijkheid van deze adviseurs. Accounts en boekhouders zien namelijk graag aansluiting op de door hun gebruikte systemen. En leveranciers zijn afhankelijk van de door hen geleverde software. In mijn visie is een ondernemer gebaat bij een onafhankelijk ICT-advies, waarbij wordt gekeken naar wat voor de ondernemer de beste oplossing is, los van leverancier of software.”

10704332_sWat is jouw missie?
De begrippen missie en visie worden nogal eens door elkaar gehaald. Een handig ezelsbruggetje: een visie is waar je voor gaat, een missie is waar je voor staat. Vanuit je visie ontwikkel je een missie. Vaak is dit een mooie oneliner die begint met “Ik wil/wij willen…”. Je missie is je doel, waar sta jij voor?

Voorbeelden missie
Google: “Wij willen alle informatie wereldwijd toegankelijk en bruikbaar maken.”

Ikea: “Wij willen betaalbare en functionele designmeubelen voor iedereen beschikbaar maken.”

Dove: “Wij willen vrouwen zich elke dag mooi laten voelen door het hedendaagse stereotiepe schoonheidsideaal te verruimen en vrouwen te inspireren uitstekend voor zichzelf te zorgen.”

Disney: “We want to give people pleasure.”

Albert Heijn: “Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar.”

Lego: “Kinderen inspireren en uitdagen om hun creatieve potentieel te ontdekken.”

Voorbeelden van grotere bedrijven zijn vaak duidelijk, omdat iedereen deze bedrijven kent en er een beeld bij heeft. Maar ook hier geldt dat het voor klein MKB net zo belangrijk is om een missie te hebben als voor de grotere bedrijven. De missie van Reflectit is: “Communicatie als belangrijkste succesfactor structureel op de agenda bij klein MKB.” Een heldere missie waarbij we voorlopig nog genoeg uitdagingen voor de boeg hebben! 🙂

Wat zijn jouw visie en missie?
Natuurlijk zijn wij ontzettend benieuwd naar jouw visie en missie. We vinden het fijn als je deze met ons wilt delen in het commentaarveld hieronder.

Mocht jij dit onderdeel van je bedrijf nog niet goed op de rit hebben, dan nodigen we je graag uit voor ons CommunicatieCafé, iedere laatste maandag van de maand vanaf 16.00 uur bij ons op kantoor. De koffie staat klaar en we helpen je graag!

1 reactie

  1. Jos Hendriks op 6 oktober 2014 om 19:39

    Het is inderdaad belangrijk om je visie en missie goed te bedenken. Op die manier heb je iets om naartoe te werken. Zoals je al zegt: zonder visie en missie; geen succes!

Laat een reactie achter