Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Kies en ze kiezen jou: durf jij onderscheidend te zijn?

Eind maart en eind mei mocht ik een presentatie verzorgen op het Rode Loper Ondernemers Event in Breda en Roosendaal. Tijdens mijn presentaties is er 1 onderdeel waar altijd op gereageerd wordt: het kiezen van je marktniche en doelgroep. Veel ondernemers durven niet te kiezen of vinden kiezen lastig. Ze zijn bang dat ze klanten missen als ze voor een bepaalde specialisatie of doelgroep kiezen. Het tegendeel is echter waar.

Als jij je naar de buitenwereld profileert als een ondernemer die van alles wat kan op jouw vakgebied, bouw je helemaal geen expertpositie op. Ben jij zo inwisselbaar voor een concurrent en is er geen enkele reden voor die klant om specifiek voor jou te kiezen. Bovendien voelt geen enkele klant zich aangesproken, want jij praat tegen iedereen. En als je alles voor iedereen wilt zijn, eindig je als niets voor niemand…

Wat is een marktniche eigenlijk?
Voor sommige ondernemers is niet duidelijk wat een marktniche nu eigenlijk is. En toch is dat nu juist een van de belangrijkste dingen om je onderscheidend te kunnen profileren.
Een niche is een specifiek stukje van de markt waarin jij met jouw specialisatie succesvol kunt zijn. Je hebt dan veel minder concurrentie, soms zelfs helemaal niet. Het is een plek waar jij op een gemakkelijke manier succesvol kunt worden, omdat jij door jouw specialisme een voorsprong hebt op je concurrenten.
Succesvolle ondernemers durven juist te kiezen en zich te specialiseren. Een echte specialist heeft een betere expertpositie en kan daardoor vaak hogere prijzen vragen. Je hebt dan misschien minder klanten (kwantiteit), maar vaak wel meer enthousiaste klanten (kwaliteit) en meer omzet per klant.
Samengevat is een niche dus een specialisatie die jij hebt of een heel specifiek product dat jij aanbiedt én de unieke manier waarop jij dat vermarkt. Dat laatste maakt jou juist onderscheidend.

Kies en ze kiezen jou
aantrekkingskrachtIk heb 16 jaar communicatie-ervaring van uitvoering tot strategie. Iedereen weet dat communicatie ontzettend omvangrijk is en dat er ontzettend veel communicatieadviseurs zijn. Als ik mezelf dus als communicatieadviseur zou profileren, ben ik een van hen. Dan ga ik op in die massa en ben ik totaal niet zichtbaar, laat staan onderscheidend. Bovendien krijg ik communicatievragen die ik misschien wel helemaal niet leuk vind. Vanaf het moment dat ik profilering als mijn niche claimde en mezelf ging profileren als specialist in profilering (leuke zin ;-)), merkte ik gelijk het verschil. Ik ontwikkelde een aanbod dat aansloot bij de vragen uit de markt en de manier waarop ik dat vanuit Reflectit aanbied, is uniek. Ik kreeg ineens hele specifieke communicatievragen, mijn doelgroep voelde zich gelijk aangesproken en de klanten kwamen naar mij toe. Een geweldige ervaring, waar je als ondernemer heel blij van wordt. Het werkt dus echt: kies en ze kiezen jou!

Ik ben nieuwsgierig in hoeverre jij onderscheidend durft te zijn. Heb jij een niche gekozen? Heb jij een specifieke doelgroep gekozen? Wat maakt jou uniek in je aanpak? Ik zou het leuk vinden als je dit deelt in het commentaarveld hieronder of via social media. En mocht je eens een keer samen met ons willen spiegelen over jouw niche en/of doelgroep, dan ben je van harte welkom in ons CommunicatieCafé!

3 reacties

  1. Pim van Beusekom op 2 januari 2015 om 15:06

    Hoi Sonja,
    Interessant stuk over niche/doelgroep!
    Ik had er nog wel een vraag over. Je legt heel goed het belang uit van het kiezen van een specifieke doelgroep. Alleen is het niet duidelijk hoe je dit het beste kan doen. Als je meerdere richtingen in zou kunnen gaan wil je natuurlijk de beste optie kiezen. Kan je me uitleggen hoe je dit in het algemeen het best zou kunnen aanpakken?

    Vriendelijke groet,

    Pim van Beusekom
    Student Communicatie management
    Hogeschool Utrecht

    • sonja op 2 januari 2015 om 15:16

      Hallo Pim,

      Dit hangt van meerdere factoren af. Wij kijken met onze klanten naar hun niche (dus het stukje van de markt dat je claimt, waar jij iets kunt betekenen met jouw expertise/product/dienst) en vervolgens kijk je welk probleem jij oplost of welke behoefte jij invult voor klanten en daar zoek je een passende doelgroep bij die jouw product/dienst dus goed kan gebruiken en ook bereid is daarvoor te betalen. Je kunt bijv. wel bedenken dat starters een goede doelgroep zijn, maar als jij een aanbod hebt van een paar duizend euro kun je bedenken dat dat misschien niet echt handig is qua doelgroep, omdat starters vaak nog weinig geld hebben om te investeren. Wij zien dit als een soort puzzel die moet kloppen. En daarbij moet je met verschillende factoren rekening houden en zaken van verschillende kanten bekijken.

      Vaak denken ondernemers dat wanneer je voor een specifieke doelgroep kiest, je niet voor klanten buiten die doelgroep kunt werken. Dat is echt onzin. Je richt je met je marketing op die klanten waar jij echt iets voor kunt betekenen, waar je energie van krijgt en waar je geld mee kunt verdienen (jouw ideale klant > doelgroep). De rest komt vanzelf (door mond-tot-mond reclame van ambassadeurs, vervolgvragen van je klanten en online profilering via social media bijv.).

      Kun je hier iets mee?

      • Pim van Beusekom op 18 januari 2015 om 12:07

        Ja! Dankjewel voor je antwoord. Erg fijn dat je het zo duidelijk uitlegt.

Laat een reactie achter