Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Succesvol profileren: ben jij wel onderscheidend?

Toen ik in 2006 begon met mijn bedrijf, leek het me goed mezelf zo breed mogelijk te profileren in de markt. Ik had ten slotte veel praktijkervaring op het gebied van communicatie, van strategie tot uitvoering. Hoe breder mijn aanbod, hoe meer klanten… dacht ik toen. Inmiddels weet ik wel beter en ben ik me steeds meer gaan specialiseren, zodat ik mezelf onderscheidend kan profileren. Want hoe meer je jezelf specialiseert en je eigen ‘signature’ ontwikkelt, hoe zichtbaarder je wordt. En dat maakt je aantrekkelijk!

Hoe doe je dat nu: jezelf onderscheidend profileren?
Ik merk in de praktijk dat ondernemers dit best lastig vinden. Want hoe doe je dat nu: jezelf onderscheidend profileren? Ik geef je graag 5 tips die jou helpen om de juiste stappen te zetten.

1. Zorg dat je jouw bedrijfskarakter goed in beeld hebt
Je unieke bedrijfskarakter bestaat uit jouw kernwaarden, je visie en je missie. Dit karakter is het hart van jouw bedrijf. Kernwaarden horen echt bij jou en maken jou authentiek. Een visie is nodig om richting te geven aan de koers van jouw bedrijf en een missie bepaalt jouw doel. Waar sta jij voor? Bij mijn presentaties verwijs ik altijd naar de golden circle van Simon Sinek. Een inspirerende video waarin duidelijk wordt dat het niet gaat om wat je doet en hoe je het doet, maar dat je juist aantrekkelijk wordt als je kunt uitleggen waarom je doet wat jij doet. Een echte eye opener…

2. Zorg ervoor dat jouw binnenkant klopt met de buitenkant
Jouw spiegelbeeld moet kloppen. Wie jij bent, wat jij wilt uitstralen als ondernemer met jouw bedrijf, dat beeld moet de buitenwereld ook zien van jou. Dan hebben we het dus over factoren als uitstraling, kleding, communicatievaardigheden, professionaliteit, gedrag… Ik gebruik vaak een lachspiegel als metafoor, want dat is wat ik vaak zie bij ondernemers. Een vervormd beeld dat helemaal niet klopt met de werkelijkheid. Ook dit is belangrijk als je jezelf onderscheidend wilt profileren. Je bent namelijk alleen op een goede manier zichtbaar als je ervoor zorgt dat die binnenkant klopt met de buitenkant.

3. Zorg voor een specialisatie
Waar ben jij nu ontzettend goed, waar word je ontzettend blij en wat geeft jou veel energie? Dit is vaak een onderdeel van jouw vakgebied waarin je veel ervaring hebt of wat je gewoon heel erg leuk vindt. Het is belangrijk jezelf te profileren met jouw specialisatie, anders ben je zo inwisselbaar met je concurrenten.
Ik heb ruim 15 jaar ervaring op het brede terrein van communicatie, van strategie tot uitvoering. Er zijn echter heel veel communicatieadviseurs met net zo’n volle rugzak aan ervaring. Daarin ben ik dus niet onderscheidend, ondanks dat ik wel mijn eigen aanpak heb ontwikkeld. Vanaf het moment dat ik koos voor profilering als specialisatie, ben ik ineens zichtbaar als specialist op dit gebied. Ik word gebeld, gevraagd, benaderd… iedereen begrijpt ineens dat ze voor dat specifieke onderdeel bij mij moeten zijn. Daarmee onderscheid ik me dus van de grote groep communicatieprofessionals.

4. Zorg voor jouw eigen aanpak
Dat klinkt misschien als een open deur, maar niets is minder waar. Je leert natuurlijk tijdens je opleiding of in de praktijk technieken voor de aanpak van jouw vakgebied. En van ondernemers om je heen. Ik zie daarin veel kopieergedrag en dat is jammer. Het gaat hier juist om jouw unieke aanpak, jij doet dingen namelijk op jouw manier. Dat maakt jou bijzonder en ook aantrekkelijk voor de klanten die daarbij passen. En natuurlijk vindt niet iedereen jouw aanpak plezierig, maar dat geeft helemaal niet. Dat is een natuurlijke selectie. Zorg dus voor een systeem voor jouw bedrijf dat past bij jou, bij jouw kernwaarden, bij jouw golden circle. Zorg voor jouw unieke ‘signature system’ zoals ze dat zo mooi noemen. En dat staat echt nergens in een boekje…

5. Zorg voor kwaliteit en professionaliteit
Als jij als ondernemer serieus genomen wilt worden door opdrachtgevers, moet alles kloppen en tot in de puntjes verzorgd zijn. Doe het goed, of doe het (nog) niet, zeg ik vaak. Als je nog niet zoveel geld te besteden hebt om jouw communicatie-uitingen te laten maken, zoek dan een betaalbaar alternatief, wat niet ten koste gaat van de kwaliteit. En die oplossingen zijn er echt. Persoonlijk kan ik me echt ergeren aan ‘hobby Bob’ werk, zoals ik dat altijd noem. Vaak zie ik dan van die zelf in elkaar geknutselde websites… of een eigen gefabriceerd logo… teksten die door techneuten zijn geschreven… of van die gratis Vistaprint visitekaartjes met de website van Vistaprint achterop… Dat is nu niet bepaald positief voor een succesvolle profilering. Zorg er dus voor dat je je ook onderscheid in kwaliteit en professionaliteit. Een goede manier om jezelf hierin te onderscheiden en goed ondernemerschap te borgen, is QPkeur.

Hopelijk helpen deze 5 tips je om jezelf op een onderscheidende manier te kunnen profileren. Vind je dit toch nog lastig? Dan help ik je natuurlijk graag verder. Via mijn website kun je een koffiedate boeken voor een persoonlijke reflectiesessie!

Laat een reactie achter