Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Kies jouw doelgroep en zij kiezen jou

 Dagelijks kom ik ze tegen… ondernemers die iedereen willen helpen met hun product of dienst. Het MKB is hun doelgroep zeggen ze. Als je dan bedenkt dat 95% van alle bedrijven in Nederland onder het MKB valt, kun je zelf invullen hoe druk deze ondernemers het hebben. Zijn ze dan succesvol? Doen ze datgene waar hun passie ligt? Zijn ze op een goede manier zichtbaar? Kunnen ze zich op een onderscheidende manier profileren? Ik denk het niet…

Jouw ideale klant
Als je vanuit een visie onderneemt, zou je ook een doelgroep moeten kunnen definiëren voor wie jij graag het verschil zou willen maken. Jouw ideale klant. En dat is best eng. Ik hoor ook vaak van deze ondernemers dat ze bang zijn om een groep potentiële klanten te missen als je kiezen voor een specifieke doelgroep. Ik kan je echt verzekeren vanuit mijn eigen ervaring dat dat niet zo werkt. Op het moment dat jij heel duidelijk kiest voor jouw doelgroep, jouw ideale klant, dan trek je die doelgroep automatisch aan. En dat is toch wat je graag wilt? Jouw ideale klanten die als vanzelf naar jou toekomen, omdat ze jou nodig hebben.

Mond-tot-mond reclame
Deze groep mensen kun jij optimaal bedienen met jouw product of dienst. Je hebt natuurlijk geluisterd naar hun vragen: wat hebben zijn nodig om succesvol te zijn? Jij speelt daar met jouw expertise handig op in en richt je met jouw product- of dienstenaanbod specifiek op die vragen. Jij hebt daar namelijk de antwoorden op, waardoor die klant jou als specialist ziet. En als jij dan met veel succes een klus voor die klant hebt afgerond, heb je er een ambassadeur bij. Deze ideale klanten gaan voor jou je marketing doen, want ze vertellen dit door binnen hun netwerk.

Passie, plezier en poen
En natuurlijk komen er ook bijna- of niet-ideale klanten op je pad. Het is aan jou om te beslissen of je die kunt of wilt helpen. In de meest ideale situatie durf je dan ook nee te zeggen tegen klanten die niet tot jouw doelgroep behoren. Jouw werk is je passie en het is de bedoeling dat je energie krijgt van de opdrachten die je voor klanten doet. Als je dat voor de ‘verkeerde’ klanten doet, kost het alleen maar energie. En daar wordt niemand blij van. Jij niet, maar ook jouw klant niet. Je komt namelijk altijd het beste tot je recht als je doet waar je blij van wordt, waar je passie ligt, waar je energie van krijgt en waar je je geld mee kunt verdienen. Passie, plezier en poen… drie hele belangrijke factoren voor succesvol ondernemen.

FocusFocus: durf te kiezen!
Het toverwoord is dus ‘focus’. Durf te kiezen voor jouw ideale klant, jouw doelgroep. Kies en ze kiezen jou, schreef Judith Webber al in haar gelijknamige boek. En ze heeft gelijk. Als jij kiest voor hen, kiezen zij voor jou. Ik heb in mijn netwerk al diverse ondernemers ervan kunnen overtuigen dat ze moeten kiezen en die krijgen nu het werk als vanzelf naar hen toe. Ze worden zichtbaar als specialist bij de juiste groep klanten. En dat is natuurlijk fantastisch!

Ik ben heel benieuwd of jij ook een specifieke doelgroep hebt gekozen. Deel je ervaringen met jouw ‘kiespijn’ in het commentaarveld hieronder of via social media. Heb je hier vragen over of wil je eens met mij spiegelen over jouw doelgroep? Meld je dan aan voor een vrijblijvende koffiedate!

Laat een reactie achter