Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Bedrijfskarakter: heb jij een goede kapstok?

Als ik met ondernemers praat over hun bedrijf, blijkt vaak dat ze helemaal geen kapstok hebben. Een eigen bedrijfskarakter waar je al je communicatie aan ophangt. Als je een duidelijke kapstok hebt, is de invulling van je symboliek, je marketing, je communicatie en je gedrag een stuk makkelijker. Je kunt het dan namelijk toetsen. Dit past wel bij mij, dit past niet bij mij… Dit brengt me wel dichter bij mijn doel en dit niet… Als je zomaar wat doet, blijkt heel vaak achteraf dat het helemaal niet klopt bij je bedrijfskarakter. Of dat al je communicatiezaken als los zand aan elkaar hangen. En dat is natuurlijk jammer, want dan ben je niet goed zichtbaar en kun je je dus ook niet onderscheidend profileren.

Wat zijn jouw kernwaarden?
Kernwaarden zijn belangrijk. Het zijn kenmerkende zaken waaraan je herkenbaar bent als ondernemer of bedrijf. Een van mijn kernwaarden is bijvoorbeeld duidelijk. Ik hou niet van wazig gedoe en om de brei heen draaien. Met respect voor de ander zeg ik altijd wat ik vind en wat ik voel. Ik heb het hart op de tong, zoals ze dat dan zo mooi zeggen. De een vindt dat vreselijk, want die houdt helemaal niet van die directe manier van communiceren. De ander prijst je erom, omdat die ook een voorkeur heeft voor die ‘what you see is what you get’ aanpak. Nog een kernwaarde die bij mij past, is persoonlijk. Bij mij geen afstandelijk gedoe, maar een persoonlijke aanpak, waarbij ik mij net zo goed kwetsbaar durf op te stellen. Dat is een keuze, maar wel iets wat bij mij hoort. Zo heeft iedere ondernemer of ieder bedrijf zijn eigen kernwaarden waaraan ze herkenbaar zijn en waar je ze ook op aan mag spreken. Het zorgt voor een stukje eigenheid.

Heb jij een visie en een missie?
Ik ontmoet veel ondernemers die helemaal geen visie hebben. Die niet weten waar ze met hun bedrijf naartoe willen, wat het uiteindelijke doel is waarvoor ze eigenlijk gestart zijn met hun bedrijf. Dat is best lastig ondernemen, want hoe weet je nu of de keuzes die je maakt ergens toe leiden? Mijn coach zei ooit tegen mij: “Je raakt niet burnout van te hard werken, je raakt burnout van dingen doen die je nergens brengen, die nergens toe leiden.” Als je een burnout achter de rug hebt, blijven dit soort waarschuwingen altijd in je hoofd zitten. Het is dus erg belangrijk om een toekomstplaatje voor jezelf te hebben. Wat wil je bereiken? Voor wie wil je het verschil maken? Wat is je toekomstplaatje? Wat is je doel?

Wat is jouw identiteit?
Ik schreef al eerder een blog over de golden circle van Simon Sinek. Die golden circle is eigenlijk jouw identiteit. Waarom doe je wat je doet (visie), hoe doe je dat (jouw unieke aanpak) en wat heb je dan te bieden (producten/diensten). Na het lezen van het boek ‘Kies en ze kiezen jou’ van Judith Webber ben ik overtuigd van haar visie dat die producten en diensten minder belangrijk zijn, maar je doelgroep des te meer. Daarom kies ik net als Judith voor de cirkel met Waarom? Wie? en Hoe?

Je zult zien dat wanneer je deze kapstok voor jezelf in beeld hebt gebracht, de invulling van je communicatiepuzzel een stuk gemakkelijker is. Je hebt namelijk een doel, een focus, een richting. Een kader waaraan je je keuzes kunt toetsen. En dat schept duidelijkheid!

Heb jij een duidelijke kapstok voor jouw bedrijf? Of doe je maar gewoon wat er op je pad komt en zie je wel waar het schip strandt? Als jij behoefte hebt aan reflectie over je bedrijf – bijvoorbeeld over die handige kapstok – meld je dan aan voor een vrijblijvende koffiedate!

Laat een reactie achter