Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Welke kernwaarden bepalen jouw identiteit?

Afgelopen week had ik een goede week. Na een moeizaam jaar, waarin ik de nodige trainingen heb gevolgd en mijn bedrijf flink onder de loep heb genomen omdat zaken niet liepen zoals ik wilde, voelde ik eindelijk een omslag. Ik had de nodige afspraken met potentiële klanten staan (die mij hadden benaderd, dat is op zich al leuk!) en vol zelfvertrouwen ging ik die gesprekken in. Dicht bij mezelf blijven, had ik me voorgenomen. Nu doe ik dat eigenlijk altijd wel, maar ik kan je verzekeren dat het soms best lastig is om je zelfvertrouwen vast te houden als je keer op keer de deksel op je neus krijgt (in veel gevallen lag dat aan de omstandigheden en helemaal niet aan mij, maar toch). Blijkbaar volledig in mijn kracht ging ik die gesprekken in en na een week was ik drie positieve gesprekken verder en heb ik er drie geweldig leuke opdrachten bij!

Authentiek zijn
Blij met deze positieve flow, probeerde ik voor mezelf wat dingen op een rij te zetten. Ik realiseerde me dat ik volledig mezelf was bij alle drie de gesprekken, terwijl mijn gesprekspartners toch heel verschillend waren. Voor mij bevestigde dit dat het heel belangrijk is om dicht bij je kernwaarden te blijven, authentiek te zijn. Je bent wie je bent en je hebt iets te bieden. En als je verbinding kunt leggen met de ander en die ziet jouw meerwaarde voor zijn bedrijf, dan ontstaat vanzelf een leuk gesprek en levert dit 9 van de 10 keer ook nog eens een positief resultaat op.

Profileren vanuit karakter
Ik heb al vaker geschreven over profileren vanuit karakter. Het is zo belangrijk om dicht bij jouw unieke karakter te blijven. Jouw kernwaarden, jouw identiteit. Wat je zegt en wat je doet, moet kloppen met wie je bent en wat je voelt. Of zoals een collega uit het noorden het zo mooi kan omschrijven: verbinden van de binnenkant met de buitenkant (met dank aan Mieke van miPR).

Kernwaarden moet je uitdragen
Kernwaarden zijn de basisprincipes voor jouw bedrijf die bepalen hoe je handelt. Maar in hoeverre bepalen die kernwaarden jouw identiteit? Je kunt wel roepen dat je dienstverlenend bent, maar als jij niet bereikbaar bent op momenten dat juist jouw klant tijd heeft, is dat niet echt dienstverlenend. En als je discreet als kernwaarde hebt benoemd en vervolgens als leidinggevende gaat zitten roddelen over een van je medewerkers, klopt dat natuurlijk ook niet. Kernwaarden moet je altijd uitdragen, zowel intern als extern. Daar bouw je vertrouwen mee op.

Kernwaarden horen bij jouw karakter
Als ik naar mezelf en mijn bedrijf kijk, zijn er vijf kernwaarden die ik heel belangrijk vind en ook altijd uitdraag in alles wat ik doe: integer, persoonlijk, eerlijk, open en betrokken. Kernwaarden zitten in je systeem, daar denk je niet bij na. Ze horen bij jouw normen en waarden en jouw persoonlijkheid. Als dat niet zo voelt, kies dan andere kernwaarden, want dan gaat dat voor jou niet werken. Klanten, maar ook familie en vrienden kennen mij niet anders en weten dat deze kernwaarden bij mij horen.

Je zou dus kunnen zeggen dat kernwaarden mede jouw identiteit bepalen. Ze horen bij jou, dus bij je karakter. Je unieke identiteit. Dat geldt voor jou als persoon, maar zeker ook voor jouw bedrijf. Als je doet wat bij je (bedrijf) past, klopt het plaatje en weten (potentiële) klanten ook wat ze aan jou hebben, met wat voor iemand ze te maken hebben en waar ze op kunnen rekenen. En dat is belangrijk. Dàt is authentiek zijn.

Wat zijn jouw kernwaarden? En op welke manier bepalen die jouw identiteit? Deel jouw kernwaarden en visie hierop in het commentaarveld hieronder. Wil je een keer spiegelen over jouw identiteit of andere profileringvraagstukken? Bel of mail me dan voor een vrijblijvende koffiedate!

2 reacties

  1. Frank Roks op 16 januari 2012 om 17:09

    Wow….. het wordt nu wel wat zweverig hoor, Son. Als dat maar goed komt. Beetjee van ZEN en een beetje van Maggi. Keep your feeds on the ground. Ik ken een pittige grondig doortastende, wijze en vooruitziende zakenvrouw. Blijft dat! Want daar ben je een meester(es) in. Succes.

  2. sonja op 16 januari 2012 om 19:04

    Hallo Frank,

    Wat een mooi compliment dat je mij als “pittige, grondig doortastende, wijze en vooruitziende zakenvrouw” ziet :-), maar het een staat in mijn beleving niet los van het ander. Ik ben ook een integere, open en eerlijke (zaken)vrouw, die altijd op een persoonlijke manier omgaat met mensen en betrokken is bij alles wat ik doe en waar ik voor sta. Dat maakt een mens compleet zullen we maar zeggen. Anders zou het behoorlijk uit balans zijn toch? Enne… zweverig is zeker niet aan mij besteed. Daar ben ik veel te nuchter voor 🙂

Laat een reactie achter