Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Focus op je onderscheidend vermogen: waarin ben jij specialist?

Met 12 jaar communicatie-ervaring in mijn rugzak, kan ik voor vrijwel alle communicatie-vragen een passende oplossing bieden. Dat lijkt heel mooi, maar ik heb in de afgelopen periode gemerkt dat dit ook een enorme valkuil kan zijn. Dat je breed inzetbaar bent op je vakgebied is leuk, maar daarmee onderscheid je je niet van je con-cullega’s. Die hebben namelijk dezelfde vaardigheden. De een wellicht wat meer op strategisch niveau, de ander op tactisch of operationeel niveau, maar over het algemeen hebben communicatieprofessionals dezelfde vaardigheden. In mijn geval zijn er honderden communicatieprofessionals in Zuid-Nederland, dus waarom zou een klant mij dan kiezen? Wat heb ik dat die andere communicatieprofessional niet heeft?

Vergeten te ondernemen
En daar komt die focus om de hoek kijken. In de eerste jaren van mijn ondernemerschap heb ik me helemaal niet gefocust op een marktniche of expertisegebied. Ik pakte alles aan wat op mijn pad kwam aan communicatieopdrachten. En ik heb hele leuke opdrachten gedaan, dus daar heb ik ook geen spijt van. Als het echter wat rustiger wordt, ga je toch eens beter naar je bedrijf kijken en ontdek je dat je eigenlijk een betaalde hobby hebt. Ik heb veel verschillende opdrachten gehad, hard gewerkt en leuke dingen gedaan, maar vergat te ondernemen. Een klassieke fout voor heel veel zelfstandig professionals.

Focus aanbrengen
Tijd voor actie dus. Ik heb focus aangebracht, mijn onderscheidend vermogen en marktniche bepaald en een plan geschreven voor de komende jaren, zodat ik die focus vast kan houden. Daarnaast heb ik een ‘circle of trust’ om me heen geformeerd van mensen die mij goed kennen als persoon, soms privé, soms zakelijk, maar ook allebei. Met deze personen spiegel ik regelmatig over mijn bedrijf, mijn koers, mijn ondernemerschap en mijn ideeën en frustraties. Heel verhelderend en waardevol, zo’n ‘circle of trust’.

Energie
In de afgelopen maanden heb ik een groot verschil gemerkt bij mezelf. Ik heb mijn identiteit helder in beeld, bewuste keuzes gemaakt, een duidelijke koers uitgezet en aan de hand daarvan alle profileringpeilers van Reflectit opnieuw ingevuld. Het plaatje klopt weer helemaal en ik krijg weer energie van de leuke opdrachten die hierdoor op mijn pad komen en nu ook passen bij de keuzes die ik gemaakt heb. En dat voelt zo goed!

Heb jij je focus al aangebracht? Waarin ben jij de expert? Ik lees graag je ervaringen hieronder. En wil je een keer sparren over dit onderwerp of over andere communicatievraagstukken waar je tegenaan loopt? Bel of mail me dan voor een vrijblijvende koffiedate! 

1 reactie

  1. H. de Pagter op 19 januari 2012 om 11:24

    Focus wordt bepaald door strategie, strategie is de basis van alles.

Laat een reactie achter