Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Communiceren vanuit karakter: heb jij een missie?

Vorige week had ik een gezellig etentje met Anne Raaymakers van Innertalent. Anne is iemand uit mijn netwerk waar ik een hele fijne klik mee heb en die ik regelmatig gebruik om mee te spiegelen. Ik worstel nog steeds met bepaalde dingen binnen mijn bedrijf en daar wilde ik graag over sparren. Ik vertelde haar mijn visie op communicatie en voor wie ik graag het verschil wil maken. Anne hield mij daarover een spiegel voor en stelde kritische vragen, waardoor ik aan het denken werd gezet.

Golden Circle
Anne onderschreef mijn visie en vroeg mij of ik weleens had gehoord van de ‘golden circle’. Nee, daar had ik nog nooit van gehoord. Zij antwoordde dat ik maar eens moest gaan kijken op YouTube bij golden circle. En dat heb ik gedaan. Ik kwam op de website van Simon Sinek en heb gelijk het filmpje over de golden circle bekeken. Wat een feest der herkenning. Dit sloot precies aan bij mijn visie over communiceren vanuit karakter! Als je van binnenuit redeneert, onderscheid je je automatisch. En dat trekt klanten aan. Hij noemt in zijn filmpje mooie voorbeelden, zoals Apple, de gebroeders Wright en Martin Luther King. Prachtige voorbeelden, die je ook echt raken omdat ze heel herkenbaar zijn.


Die WHY-vraag waar Simon over vertelt, vergeten veel ondernemers. Ik verstuurde een tijdje geleden een enquête naar een groep ondernemers binnen mijn netwerk en een van de vragen was: “Wat is het karakter (de identiteit) van jouw bedrijf?” Meer dan de helft van de respondenten kon deze vraag niet beantwoorden. Dat vond ik heel opvallend. Je wilt toch iets bijdragen? Het verschil maken met jouw product of dienst? Je hebt toch een missie en een visie over hoe jij tegen jouw product of dienst aankijkt? Blijkbaar niet dus…


Missie

Daar heb ik dus nog een markt te winnen. Want ik heb wèl een missie:
Mijn missie is ondernemers te laten communiceren vanuit hun karakter en communicatie op een professionele manier te integreren binnen hun bedrijf.
Ik wil ondernemers helpen met de communicatiepuzzel van hun bedrijf, omdat ik geloof dat communicatie een belangrijke succesfactor is en ik graag voor hen op dat vlak het verschil wil maken. Ik vind het belangrijk om dat karakter van een bedrijf als uitgangspunt te nemen. Waarin wil jij het verschil maken? Wat is jouw missie? Als je de communicatiepuzzel vanuit daar verder invult, klopt alles met elkaar en kun je je op de juiste manier profileren. Je imago klopt dan met je identiteit.

Daarnaast wil ik ondernemers graag ontzorgen door hen op reguliere basis te ondersteunen op communicatiegebied. Ondernemers moeten vooral doen waar zij goed in zijn en geld mee verdienen. Die andere belangrijke zaken die ook geïntegreerd moeten worden binnen een bedrijf laat je over aan professionals die daar weer goed in zijn. Dat gebeurt al op diverse gebieden, zoals IT, belasting, P&O en secretariaat, dus waarom eigenlijk niet voor communicatie? Dat is ook een vak. En niet te vergeten een hele belangrijke succesfactor voor je bedrijf!

Vul jij je communicatiepuzzel in vanuit jouw missie? Ik lees graag jouw ervaringen. 

Wil je meer informatie of loop je tegen dingen aan waar je graag eens over wilt spiegelen? Neem dan contact op voor een plannen van een koffiedate. Dan kijk ik graag samen met jou in de spiegel naar jouw communicatiepuzzel!

Laat een reactie achter