Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Profileren = karakteriseren: “Wie alles wil zijn voor iedereen, eindigt als niets voor niemand”

Dit keer aandacht voor de laatste peiler uit de serie ‘de kunst van het profileren’. In mijn vorige blogartikelen ging ik in op de profileringpeilers gedrag, huisstijl en communicatie. Allemaal belangrijke peilers, maar als je niet weet wat je onderscheidend vermogen is en je hebt je doelgroep niet goed in beeld, bereik je nog steeds niet het gewenste resultaat. Vandaar dat ik marketing hieraan heb toegevoegd.

Betaalde hobby
Toen ik begon met mijn bedrijf reflectit, had ik gelijk volop werk omdat ik nog diverse projecten deed voor het bedrijf waar ik werkzaam was. Daarnaast kwam er van alles uit mijn netwerk naar me toe. Het ging eigenlijk vanzelf en ik vond het allemaal erg leuk omdat het zo afwisselend was. Dat klinkt misschien positief, maar inmiddels weet ik wel dat dit ook een negatieve kant heeft. Je vergeet dan namelijk wel na te denken over jouw marktniche en jouw doelgroepen. Waar ben ik nu echt goed in en voor wie wil ik het verschil maken? Ik liet alles op me afkomen en nam alles aan. Vond het belangrijk dat alle klanten mij goed en aardig vonden. Goed voor de verdiensten op dat moment, maar zeker niet goed voor mijn profilering. Ik had mijn onderscheidend vermogen niet in beeld en mijn doelgroep al helemaal niet. Als je dan op een punt komt dat de opdrachten niet meer vanzelf naar je toekomen, ontdek je dat je eigenlijk al die tijd een betaalde hobby hebt gehad. Ik vergat te ondernemen.

“Wie alles wil zijn voor iedereen, eindigt als niets voor niemand.”
In de afgelopen periode heb ik daar wel goed over nagedacht en het roer omgegooid. Ik wilde niet meer alles voor iedereen zijn. Ik wilde mezelf duidelijker op de kaart zetten en heb nu wel mijn doelgroep duidelijk in beeld. Ik merk dat ik nu ook makkelijker keuzes kan maken en gerichter mijn marketing inzet. Omdat ik nu zelf de ervaring heb hoe belangrijk dit onderdeel is voor je bedrijf, heb ik hem als vierde peiler toegevoegd naast de drie bekende peilers.

Marktniche
In welke vijver ben jij nu de grote vis? Waar kun jij het verschil maken? Welk deel van de markt is voor jou? Waarin onderscheid jij je van je concurrenten? Allemaal belangrijke vragen waar je goed over na moet denken. Als je weet welke vijver (marktniche) van jou is, kun je veel makkelijker keuzes maken (wat past daar wel bij en wat niet) en gerichter communiceren met je doelgroep (wat beweegt mijn doelgroep, voor welke problemen willen zij een oplossing en wat heb ik daarin te bieden).

Doelgroep
Ook het definiëren van je doelgroep is belangrijk. Je kunt wel continu met losse flodders schieten, maar het is natuurlijk beter als je weet wie je wilt bereiken. Mijn ervaring is dat je dit vaak veel te groot maakt voor jezelf. Je kunt niet iedereen als klant hebben. Je moet echt keuzes maken voor wie jij het verschil wilt maken, voor welke doelgroep jij producten en/of diensten wilt ontwikkelen die aansluiten bij hun vraag.
Mijn doelgroep was in mijn beleving MKB (bedrijven tot 250 man personeel). Toen ik erachter kwam dat dit 95% van de bedrijven in Nederland is, begreep ik natuurlijk zelf ook wel dat dat nooit mijn markt kan zijn als zelfstandig professional. Ik ben dit dus veel meer gaan specificeren en uiteindelijk uitgekomen bij MKB tot 50 man personeel zonder communicatieprofessional in dienst in de regio Zuidwest Nederland. Voor die doelgroep kan ik echt het verschil maken. Dat wil niet zeggen dat ik niets voor klanten kan betekenen die niet binnen deze doelgroep vallen, maar ik richt me met mijn marketing op mijn ideale klant.

Marketingtools
Als je je doelgroep goed in beeld hebt en weet waar je die kunt vinden, kun je ook bepalen welke marketingtools je in kunt zetten om die doelgroep te bereiken. Voor de ene doelgroep is dat een advertentiecampagne, voor de ander een direct mail. Misschien is een gericht event de beste tool om je doelgroep te bereiken, maar dit kan ook een ludieke marketingactie zijn die gericht is op jouw specifieke doelgroep. Vind uit wat jouw doelgroep beweegt en waar je je potentiële klanten kunt vinden.

Ik ben benieuwd of jij goed over je marketing hebt nagedacht. Heb jij je marktniche in beeld? En weet jij wie jouw doelgroepen zijn en hoe je die kunt bereiken? Ik lees hieronder graag jouw ervaringen. Meer weten hierover? Bel of mail me dan voor een vrijblijvende koffiedate. Ik kijk graag samen met jou in de spiegel naar het karakter van jouw bedrijf!

Laat een reactie achter