Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Profileren = karakteriseren: “Het belangrijkste in communicatie is te horen wat er niet wordt gezegd”

In mijn vorige twee blogs besteedde ik aandacht aan de peilers gedrag en huisstijl, twee van de vier peilers van de kunst van het profileren. Dit keer aandacht voor de peiler communicatie.
Helaas krijgt communicatie binnen een bedrijf niet altijd de aandacht die het verdient en is het vaak een ‘onder-geschoven kindje’. Jammer, want naar mijn mening is communicatie een hele belangrijke peiler, die voor een groot deel het succes van een bedrijf bepaalt.

“Het belangrijkste in communicatie is te horen wat er niet wordt gezegd” (Peter Drucker)
Er wordt wat afgecommuniceerd binnen bedrijven. Helaas niet altijd even effectief, want om goed te communiceren, moet je ook goed kunnen luisteren. En dat blijkt toch vaak lastig. Dit geldt extern (Wat heeft onze klant nu nodig? Zijn klanten tevreden? Sluiten jouw producten en diensten aan bij de vraag vanuit de markt?), maar ook intern (Zijn medewerkers tevreden en begrijpen ze de visie van je bedrijf? Krijgen medewerkers kansen om ook hun ideeën te ventileren en talenten te benutten en daarmee een wezenlijke bijdrage te leveren aan de groei en het succes van de organisatie?) Communiceren is tweerichtingsverkeer. Dus niet alleen vertellen over je producten en diensten, maar ook input vragen vanuit je medewerkers en klanten. Maak er een coproductie van, zodat je zeker weet dat je commitment hebt van je medewerkers en jouw producten en diensten goed aansluiten bij de wensen van je klanten. Weet wat er leeft bij je interne en externe doelgroepen!

Doelgroepgerichte & begrijpelijke teksten
Als je informatie wilt delen over je producten en diensten, zorg dan dat je teksten aansluiten bij je doelgroep. Verplaats je in je doelgroep, gebruik geen moeilijke woorden en schrijf geen overbodige ballast. Dit zorgt alleen maar voor verwarring en leidt er uiteindelijk toe dat klanten of medewerkers jouw boodschap niet meer lezen. Werk met korte teksten waarmee je de aandacht trekt en zorg dat ze in actie komen (naar een website, naar een intranet, naar een bijeenkomst, naar een forum etc.). Alleen op die manier hou je de aandacht vast en weet je je klanten en medewerkers te boeien en dus te binden.

Communicatiekanalen & communicatiemiddelen
Kies communicatiekanalen die passen bij je doelgroep. Iedereen heeft tegenwoordig zijn mond vol over social media. Heel belangrijk uiteraard, maar zet dit wel in op een manier die bij jou en je bedrijf past. Als senioren bijvoorbeeld jouw doelgroep zijn, zou ik geen energie steken in een Twitteractie om jouw doelgroep in beweging te krijgen. Zijn jongeren jouw doelgroep, dan ligt dit uiteraard heel anders.
Hetzelfde geldt voor de communicatiemiddelen die je inzet. Te vaak zie ik dat er brochures of flyers worden gemaakt, omdat dat het geijkte communicatiemiddel zou zijn. Onzin natuurlijk, er zijn legio mogelijkheden om jouw bedrijf te profileren. Een brochure is zeker niet verkeerd, maar onderscheidend is het niet. Probeer eens te kijken of je andere, ludieke communicatiemiddelen kunt inzetten om je boodschap over te brengen. En dat kunnen natuurlijk meerdere middelen zijn, afhankelijk van de boodschap. Bekijk je doelgroep, wat hen aanspreek, wat je budget is en probeer binnen die kaders een ludieke, onderscheidende manier te vinden om je boodschap over te brengen.

Als jouw communicatie past bij je doelgroepen en bij het karakter van jouw bedrijf (waar sta je voor en wat wil je uitdragen), draagt dit bij aan de gewenste uitstraling van jouw bedrijf!

Ik ben benieuwd hoe jij de communicatie binnen jouw bedrijf hebt geregeld. Ga jij voor de standaard brochure of durf jij voor een ludieke actie te kiezen? Weet jij jouw doelgroepen te boeien en binden met jouw manier van communiceren? Ik lees hieronder graag jouw ervaringen.
Meer weten hierover? Bel of mail me dan voor een vrijblijvende koffiedate. Ik kijk graag samen met jou in de spiegel naar het karakter van jouw bedrijf!

1 reactie

  1. Anne Raaymakers op 21 augustus 2011 om 19:48

    Vooral de vraag ‘Sluiten jouw producten en diensten aan bij de vraag vanuit de markt?’ wordt zo vaak vergeten. En dan niet alleen het product zelf, maar ok het etiket, de gebruiksaanwijzing, de prijs etc. etc. Producten belanden bij het leven in partijenwinkels omdat er geen behoefte aan is, omdat de producent het niet nodig vond te communiceren met zijn markt.

Laat een reactie achter