Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Profileren = karakteriseren: “De duurste huisstijl is geen huisstijl”

In mijn vorige blog schreef ik over lachspiegels, het vervormde beeld dat soms van een organisatie ontstaat als het imago niet klopt met het gewenste karakter (identiteit) van het bedrijf. Ik noemde daarin de vier belangrijke onderdelen van de kunst van het profileren: gedrag, huisstijl, communicatie en marketing. In mijn vorige blog heb ik de peiler ‘gedrag’ uitgelicht. Deze keer een korte toelichting op de peiler ‘huisstijl’.

“De duurste huisstijl is geen huisstijl”
Het imago van een bedrijf wordt gevormd door een groot aantal factoren, maar in het bijzonder door datgene wat zichtbaar is voor het publiek. Huisstijl is zo’n factor en daarom is het belangrijk dat de huisstijl een goed beeld geeft van de identiteit van een bedrijf. Een goede huisstijl zorgt voor een duidelijk en herkenbaar beeld, zowel extern als intern. Een goede huisstijl geeft het bedrijf een ‘eigen gezicht’.
Ik kom helaas nog steeds ondernemers tegen die denken dat een huisstijl een logo met hun lievelingskleur en een stapel visitekaartjes is. Jammer, want zij zullen zich nooit op een goede manier kunnen profileren bij hun doelgroepen. Bovendien komt het heel onprofessioneel over. Een huisstijl bestaat uit veel meer aspecten en uiteindelijk gaat het om het geheel dat ervoor zorgt dat de uitstraling klopt.

Naam & metafoor
Het is belangrijk een goede en passende bedrijfsnaam kiezen. Hierover schreef ik al eerder een blog.
Naast een goede naam kan een metafoor vaak ook helpen om dingen zichtbaar en duidelijk te maken voor je doelgroep. De metafoor van de lachspiegel bijvoorbeeld geeft perfect weer wat ik doe: met klanten in de spiegel kijken naar hun bedrijf om samen te ontdekken wat er niet klopt aan het plaatje en wat dus veranderd of verbeterd moet worden. Bovendien kan een metafoor sommige dingen wat luchtiger maken. Als je bijvoorbeeld werkzaam bent in de financiële dienstverlening en jouw expertise is ‘bruggen bouwen’ op financieel gebied, dan is het een stuk leuker om die brug als metafoor te gebruiken voor je dienstverlening, dan wanneer je alleen maar praat over de financiële kant zelf.

Kleur & vorm
Ook de kleuren die je kiest, moeten passen bij de uitstraling die jij kiest. Als je een masseur bent, ligt een koele blauw kleur niet voor de hand, maar warme kleuren zoals terra, geel, oranje, rood e.d. weer wel. Andersom zijn deze warme kleuren weer niet zo passend als je een grote financiële marktspeler bent met een hele zakelijke uitstraling. En als je veel met milieuzaken en natuur te maken hebt, is groen een logischer keuze dan hard paars.
Naast de kleuren spelen ook vormen een rol. Kies je voor vierkant of rond, kies je voor hard of zacht. Ook hierin zit een logica die heel tekenend kan zijn voor jouw bedrijf. Kies dus bewust voor vormen die bij jouw bedrijf passen.

Stijl & typografie
Wat voor stijl past bij jou: sierlijk, strak, humoristisch, eenvoud, kleurrijk, druk, rustig… Het lijkt zo simpel, maar als ik bepaalde websites bekijk, heb ik gelijk een beeld van dat bedrijf door de uitstraling van de website. En dat beeld klopt helaas niet altijd met de werkelijkheid. Mijn eigen website is bijvoorbeeld kleurrijk, anders (niet de standaard menubalkjes) en duidelijk. En ik heb diverse metaforen gebruikt. Dat past allemaal bij mij. En dat is belangrijk. De stijl die je kiest, moet bij jouw bedrijf passen.
Dat geldt ook voor de typografie. Kies je voor een strakke letter, of een sierlijke, of een combinatie van beide? Als je dus bijvoorbeeld een knusse brasserie hebt met veel tierelantijnen in je restaurant, kies je niet voor een strak reclamebord aan je gevel met neonverlichting en hele strakke zakelijke letters. Leesbaarheid speelt hierbij ook een belangrijke rol. Soms wordt daarom gekozen voor twee verschillende lettertypes. In het voorbeeld van de knusse brasserie zou dat dan een sierlijke letter voor de gevelborden en de kopjes op menukaarten e.d. zijn en een meer leesbare letter voor de teksten op de menukaart of website.  Die keuze is ook prima. Zolang het maar bij jouw bedrijf past en alles eenduidig doorgevoerd is.

Als deze huisstijlzaken goed vertaald zijn naar jouw visuele identiteit, zien jouw doelgroepen de uitstraling die bij jouw bedrijf past. Heb jij hier goed over nagedacht en een goede vertaling gemaakt naar jouw visuele identiteit? Ik lees hieronder graag jouw ervaringen op het gebied van huisstijlzaken.
Meer weten hierover? Bel of mail me dan voor een vrijblijvende koffiedate. Ik kijk graag samen met jou in de spiegel naar het karakter van jouw bedrijf!

Laat een reactie achter