Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Profileren = karakteriseren: “Extern winnen is intern beginnen”

Lachspiegels… iedereen kent ze wel van de kermis, of de Efteling. Een vreemd beeld van jezelf dat op je lachspieren werkt, omdat je jezelf helemaal niet herkent. Stel je voor dat andere mensen jou echt zo zouden zien… Dat wil je natuurlijk helemaal niet. Toch zie ik dat vaak gebeuren bij bedrijven. Het beeld dat de buitenwereld ziet van een bedrijf, is niet altijd het karakter dat je eigenlijk wilt laten zien. Het imago klopt niet met de gewenste identiteit.

Ik spiegel graag met klanten over het karakter van hun bedrijf. Hoe wil je gezien worden door de buitenwereld en hoe vertaalt zich dat in gedrag (commitment, competenties & verantwoordelijkheden), symboliek (bedrijfsnaam, metafoor & huisstijl), marketing (marktniche, doelgroep en marketingtools) en communicatie (taalgebruik, kanalen & middelen)? Als communicatiecoördinator zorg ik ervoor dat het gewenste karakter van jouw bedrijf zichtbaar wordt. Aan de hand van een gemaakte analyse vertel ik je welke stappen nodig zijn om het plaatje wel kloppend te krijgen, waardoor jouw bedrijf zich op de juiste manier kan profileren bij haar doelgroep(en).

Deze keer een toelichting op het onderdeel ‘gedrag’. In mijn volgende blogartikelen aandacht voor symboliek, marketing en communicatie.

Gedrag:  “Extern winnen is intern beginnen”
Iedereen binnen een bedrijf zou op de hoogte moeten zijn van de identiteit van het bedrijf, waar het bedrijf voor staat en naartoe wil. Vaak zie ik dat door de directie een beleidsplan of strategische visie wordt geschreven, maar vervolgens wordt vergeten dit concreet door te vertalen naar de werkvloer. Hierdoor is er geen eenduidigheid in de bedrijfsvoering, staan niet alle neuzen dezelfde kant op en ontstaat ruis op de lijn. Dit heeft effect op het imago van je bedrijf. Met een concrete vertaalslag van je beleidsplan of strategische visie die begrijpelijk is voor alle medewerkers, ontstaat commitment, een wij-gevoel met alle neuzen dezelfde kant op, waardoor eenheid ontstaat.
Verder is het van belang dat je de juiste mensen op de juiste plek hebt zitten binnen je bedrijf. Te vaak zie ik dat een bedrijf groeit, maar sommige medewerkers groeien niet mee binnen hun functie. Hierdoor zijn zij uiteindelijk niet meer happy in hun functie, omdat ze niet het juiste niveau hebben of de functie-inhoud niet meer klopt. Medewerkers met de juiste competenties op de juiste werkplek zijn wel happy, omdat ze doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Dit komt de productiviteit ten goede en heeft uiteindelijk ook effect op het imago.
Tot slot is het belangrijk medewerkers hun eigen verantwoordelijkheden te geven, ongeacht de functie. Ik kom regelmatig tegen dat zaken niet of niet goed worden gedaan, omdat niemand zich verantwoordelijk voelt of er geen duidelijke afspraken over zijn gemaakt. Daardoor blijven zaken liggen en lopen dingen natuurlijk mis. Als alle medewerkers goed weten wat hun verantwoordelijkheden zijn en daar ook naar handelen, worden zaken wel opgelost en ontstaat een wij-gevoel, omdat je samen voor hetzelfde doel gaat en resultaten boekt.
Als je deze zaken goed geregeld hebt binnen je bedrijf, leveren alle medewerkers vanuit hun eigen functie een positieve bijdrage aan het imago van het bedrijf.

Profileren = karakteriseren
Ik ben benieuwd hoe jij dit onderdeel hebt geregeld binnen jouw bedrijf. Ik zou het leuk vinden als je hieronder je ervaringen wilt delen. Wil jij meer weten? Bel of mail me dan voor een vrijblijvende koffiedate om samen het karakter van jouw bedrijf eens te bekijken in de spiegel!

Foto: www.lachspiegelcentrale.nl

2 reacties

  1. […] naar het beeld van Sonja? Lees dan haar blog over hetzelfde […]

  2. André Driessen op 13 juli 2011 om 17:47

    Goed verhaal Sonja. Grappig hoe jij in je werk als communicatieprofessional de metafoor ‘spiegel’ hanteert. Lees mijn blog ‘Durf te (lach) spiegelen’ maar eens. Ongetwtijfed herkenbaar voor jou. En zoals al eerder aangekondigd: jouw Elevator Pitch met de lachspiegel gebruik ik hierin als voorbeeld van een verhalende Elevator Pitch met kleefkracht.

    Link naar blog: http://www.schrijvenomtebeklijven.nl/2011/07/durf-te-lachspiegelen

Laat een reactie achter