Weblog van Sonja Schaap

Reflectit helpt ook jouw bedrijf van een heldere positionering naar een succesvolle profilering, met communicatie als belangrijkste succesfactor!

Een goede en passende bedrijfsnaam kiezen

De laatste tijdverbaas ik me erover hoeveel slechte bedrijfsnamen er gekozen worden. Afkortingen die voor niemand duidelijk zijn, toevoegingen die helemaal niet relevant zijn, eigen namen die worden gebruikt terwijl ze alleen maar verwarrend werken… Ik kom het helaas allemaal tegen en dat is jammer, want een goede en passende bedrijfsnaam is natuurlijk erg belangrijk!

Ik vind het een uitdaging om samen met een klant eerst goed te brainstormen over die naam. Wat ga je doen, wat wil je uitstralen, wie is je doelgroep, in welke branche ben je werkzaam… Allemaal zaken waar je eerst een antwoord op moet hebben. Als je bijvoorbeeld in jouw branche veel met Engelse terminologie te maken hebt, kan het verstandig zijn een Engelse naam te kiezen. En als je Schilder heet, maar werkzaam bent in de IT, is het misschien niet zo handig om je eigen naam te gebruiken. Als mensen dan namelijk op schilders zoeken, komt jouw naam ook naar boven, terwijl je dat helemaal niet wilt. Klinkt simpel, maar ik kom de foute voorbeelden echt wekelijks tegen.

5 tips voor een goede bedrijfsnaam:
1. Kies voor een duidelijke naam, met eventueel een toevoeging waaruit gelijk blijkt wat je doet.
2. Kies voor een originele naam, zodat je opvalt tussen de menigte en je onderscheidt van de massa.
3. Kies voor een Engelse naam, als dit beter past bij jouw branche of als je internationaal werkt.
4. Kies voor een naam die iets betekent wat te maken heeft met jouw bedrijf of persoon.
5. Kies voor een korte naam die makkelijk te onthouden is.

Een kleine test voor mijn bedrijf reflectit:
1. reflectit is een duidelijke naam en in het logo staat onder de naam een toevoeging die aangeeft wat ik doe.
2. De naam reflectit is origineel. Als je bijv. op Google reflectit intypt, krijg je 4 pagina’s over mijn bedrijf reflectit.
3. Ik heb gekozen voor een Engelse variant, omdat ik ook voor bedrijven werk die Engels als voertaal gebruiken.
4. reflectit betekent spiegelen over, reflectie bieden. En dat is wat ik met klanten doe: spiegelen over communicatievraagstukken.
5. reflectit is kort en bondig en makkelijk te onthouden.

Heb jij goed nagedacht over jouw bedrijfsnaam? Plaats hieronder jouw leuke, passende, originele bedrijfsnaam en het verhaal erachter! Ik ben heel benieuwd…

9 reacties

  1. Catrina van Paradijs op 2 mei 2011 om 09:10

    Ha Sonja,
    Wat een leuke en goede vraag! Herkenbaar ook. Ik heb bewust voor mijn eigen naam als bedrijfsnaam gekozen. Ik heb het geluk dat ik een mooie en opvallende achternaam heb. Daarnaast vind ik het voor mijn werk belangrijk dat klanten weten met wie zij zaken doen. Bij veranderingsprocessen is het van doorslaggevend belang dat de persoon die het proces leidt, zelf de verandering ‘leeft’. Er moet dus wel altijd een ‘klik’ zijn tussen mijn opdrachtgever en mij, ik moet achter het doel staan dat mijn opdrachtgever wil bereiken. Daarmee sluit ik zeker opdrachten uit, maar de opdrachten die ik wel doe, kan ik dan ook vol overgave doen. En dat komt het resultaat ten goede!

  2. […] & metafoor Het is belangrijk een goede en passende bedrijfsnaam kiezen. Hierover schreef ik al eerder een blog. Naast een goede naam kan een metafoor vaak ook helpen om […]

  3. Michiel Kramer op 5 december 2011 om 11:43

    Hallo
    bedankt voor alle goede suggesties die u doet op uw site, zelf worstel ik nog met een goede naam die duidelijk aangeeft wat en hoe.
    het is niet mijn bedoeling om goedkoop aan een naam te komen, maar ik wil u graag het volgende voorleggen.
    mijn bedrijf verzorgt cursussen op het gebied van BHV en trainingen aan hulpdiensten, vooral op het gebied van veiligheid en zware ongevallen.
    steeds kom ik terug op 2 woorden, namelijk safety en service.
    waar ik mee worstel is het gebruik van de letters S S, dit geeft naar mijn mening teveel associatie met het verleden en SS staat voor StoomSchip, graag zou ik hier uw mening over weten.

    Met vriendelijke groet,

    Michiel Kramer

  4. sonja op 5 december 2011 om 12:07

    Hallo Michiel,

    Natuurlijk wil ik even met je meedenken over een naam voor jouw bedrijf.

    Je geeft zelf aan dat je steeds terug komt op de woorden ‘safety’ en ‘service’. Zolang je die woorden gewoon zo gebruikt en niet als afkorting, heeft niemand de associatie met de SS. Je kunt er ook voor kiezen om gewoon het Nederlandse woord te gebruiken: veiligheid & service. Klinkt misschien leuk om twee woorden met een S te gebruiken, maar als je het ene woord in het Engels doet en het andere in het Nederlands gebruikt (dat kan ik nu niet helemaal inschatten, want je kunt service ook als Engels woord gebruiken), vind ik dat weer onlogisch. Ik zou overigens die woorden eerder kiezen als pay-off dan als naam zelf. Als je dan een naam kiest die bij jou en/of jouw bedrijf past, kun je er bijvoorbeeld onder zetten ‘trainingen in veiligheid & service’.

    Tot zover even een korte reactie op je vraag. Mocht je behoefte hebben aan meer feedback, neem dan even contact met me op. Ik denk graag met je mee, maar dan heb ik iets meer informatie nodig!

    Hartelijke groet,
    Sonja Schaap

  5. Ash op 1 februari 2013 om 01:41

    Super artikel. Heel goede tips maar ik zit met nog een ander probleem. Het zit zo dat ik in verschillende niches zit (Logo, ebooks, cursussen, webdesign, …) waardoor het al heel lastig wordt en bedrijfsnaam uit te kiezen die mij vertegenwoordigd. Heb je tips wat voor namen ik zou kunnen gebruiken in zo’n case?

    Alvast bedankt

    • sonja op 1 februari 2013 om 08:31

      De zaken die je opnoemt, zijn de dingen die allemaal in jouw pakket zitten. Juist omdat dat om meerdere disciplines gaat, is het best lastig om een goede naam te kiezen die alles omvat. Ik heb even op je website gekeken. Ziet er op zich prima uit, maar de naam en het logo zijn idd niet spectaculair ;-). Je kunt je qua niche misschien gaan richten op een specifieke doelgroep (starters bijvoorbeeld > past goed bij jouw betaalbare concept) en qua bedrijfsnaam daar iets mee doen. Ik wil daar best een keer over brainstormen met je tijdens een vrijblijvende koffiedate.

      Hartelijke groet,
      Sonja

  6. Ineke op 16 juni 2014 om 14:08

    Hoi Sonja, leuk bericht om te lezen. Ik stoei al jaren met mijn bedrijfsnaam. Destijds wilde ik gewoon snel aan de slag en wilde breed inzetten omdat ik naast de hoofdtak ook miss nog wat nevenactiviteiten wilde gaan aanbieden, maar tot op heden is dat niet aan de orde geweest. Mijn bedrijfsnaam is IF-Studio, de twee eerste letters betreffen mijn voor- en achternaam. Voor niemand duidelijk wat ik doe. Word soms geassocieerd met IVF:-)
    Zou je mij wat tips kunnen geven? ik ben fotograaf op het gebied van baby en kinderen. Ik zoek een leuke, passende naam maar vind het heel erg moeilijk.

    Groetjes Ineke

  7. sonja op 16 juni 2014 om 15:02

    Hallo Ineke,

    Ik heb even op je website gekeken en moet zeggen dat die er op zich keurig netjes uitziet. Heel duidelijk en overzichtelijk. Ook goede keuze voor een specialisatie en wat een prachtige foto’s! Dat is dus in ieder geval positief :-).

    Op zich kan ik me wel iets voorstellen bij de naam die je hebt gekozen, al begrijp ik ook wel waarom hij niet gelijk voor iedereen duidelijk is. Ik zou sowieso niet kiezen voor photography als subtitel, want dat gebruik je nergens anders. Ik zou dus gewoon fotografie gebruiken.

    Als je graag iets met je naam wilt doen (wat vaak gebeurt bij fotografen, omdat jij natuurlijk degene bent die de foto’s maakt), kun je er ook voor kiezen om gewoon je naam voluit te gebruiken. Dus Ineke Flokstra (roots in Friesland?) en dan als subtitel studiofotografie. Jouw specialisatie zit toch vooral op de studiofoto’s, dus dan is het gelijk duidelijk wie je bent en wat je doet. Je kunt evt. ook nog alleen je voornaam gebruiken. Weet niet hoe jij hiermee omgaat naar jouw klanten, maar als iedereen jou kent als Ineke en ook zo noemt, zou dat ook een keuze kunnen zijn.

    Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg geholpen heb!

    Hartelijke groet,
    Sonja

    • ineke op 17 juni 2014 om 11:46

      Bedankt voor je reactie Sonja ! Ik zag dat je me gemaild hebt, dus ik reageer daar even inhoudelijk op je gegeven antwoord 🙂

      Groetjes Ineke

Laat een reactie achter